( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۱۱ دقیقه
دکتر یگانه موسوی زاده » ایمپلنت دندان » ایمپلنت دندان در مشهد

ایمپلنت دندان در مشهد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

از دست دادن دندان می تواند بر روی اعتماد به نفس و لبخند شما تاثیر بسزایی داشته باشد از همین رو انجام ایمپلنت دندان یک روش موثر برای حل این مشکل است. جراحی ایمپلنت دندان روندی است که شامل قرارگیری تثبیت کننده فلزی (اغلب پیچ) داخل استخوان فک می باشد که دندان مصنوعی را در یک جا ثابت نگه می دارد. به نظر می رسد این جراحی روش ساده ای است، اما افرادی که خواهان انجام این روش هستند باید قبل از جراحی در خصوص روند انجام آن، دوره نقاهت و بسیاری از موارد مرتبط با آن اطلاعات کاملی داشته باشید.

ایمپلنت دندان

تعریفی از ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها پیچ هایی از جنس فلز هستند که با بدن انسان سازگاری بالایی دارند که از طریق جراحی داخل استخوان فک جایگذاری می شوند و زمانی که در جای خود قرار گرفتند این امکان را به دندانپزشک می دهند تا با استفاده پروتز های دندانی، دندان های از دست رفته را جایگزین کند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و وجود ایمپلنت های دندانی سبب شده روبرو شدن با مشکلات بی دندانی بسیار آسان تر از گذشته باشد. فردی که یک یا چند دندان را از دست داده است احتمال دارد با مشکلات زیادی از نظر ظاهر و همین طور عملکرد سیستم دندانی مواجه شده باشد که وضعیت را گاهی اوقات برای فرد غیرقابل تحمل می کند. به هر حال به دلایل متعددی احتمال روبرو شدن با عارضه بی دندانی وجود دارد و تا چندی پیش راهی جز استفاده از دندان های مصنوعی ثابت و متحرک وجود نداشت که گاهی اوقات به دلیل شکل ظاهری مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورند.

ایمپلنت ها حاصل آخرین تحقیقات و تکنولوژی های روز دنیاست و درمانی نچندان سخت هست ولی بایستی توسط بهترین دکتر ایمپلنت دندان در مشهد انجام داده شود، پس از قرار گیری ایمپلنت ها در داخل فک سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت شروع به فعالیت کرده و استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد.

فرایند جوش خوردن ایمپلنت ها معمولا بین سه تا چهار ماه طول می کشد و پس از آن با توجه به رادیوگرافی و معاینات دیگر تشخیص داده می شود که می توانیم جایگذاری تاج دندان را انجام دهیم یا خیر.

❓ مینی ایمپلنت چیست؟ شبیه ایمپلنت اما در ابعاد کوچک تر است. از این نوع ایمپلنت عمدتا برای تعویض دندان های کوچکتر، دندان های جلو و یا دندان هایی که میزان تراکم استخوان کمتری دارند، استفاده می شود.

تفاوت میان ایمپلنت و مینی ایمپلنت

از جمله مهم ترین تفاوت میان ایمپلنت و مینی ایمپلنت عبارتند از:

❌ اندازه: اصلی ترین تفاوت این دو نوع ایمپلنت در اندازه پیچ ها می باشد در واقع مینی ایمپلنت ها کمتر از سه میلی متر و ایمپلنت ها در حدود چهار تا پنج میلی متر هستند.

❌ استحکام: از آن جایی که مینی ایمپلنت ها کوچکتر هستند، میزان استحکام آن ها در برابر فشار ناشی از جویدن کمتر است، به همین خاطر برای تعویض دندان های آسیاب استفاده نمی شوند.

❌ قرار گیری: روند قرارگیری مینی ایمپلنت ها به دلیل کوچک بودن شان آسان تر است و روند ترمیم دندان و بهبودی نیز سریع تر طی خواهد شد.

❌ هزینه: هزینه مینی ایمپلنت به مراتب کمتر از ایمپلنت می باشد.

دلایل انجام ایمپلنت دندان

از جمله مهم ترین دلایل انجام ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماندگاری بیشتر نسبت به دندان مصنوعی
  • پیشگیری از بروز تحلیل رفتن استخوان ها که عمدتا از عوارض از دست دادن دندان می باشد
  • گزینه مناسب تعویض برای دندان مصنوعی متحرک
  • داشتن ظاهر طبیعی همانند سایر دندان ها
  • امکان جویدن مواد غذایی بدون مشکل خاصی
  • بهبود سطح اعتماد به نفس
نمونه-کار-ایمپلنت

آمادگی قبل از ایمپلنت دندان

زمانی که تصمیم به انجام جراحی ایمپلنت دندان می گیرید اولین اقدام معاینه خیلی دقیقی است که توسط دندانپزشک انجام داده می شود به این صورت که ناحیه مورد نظر از لحاظ ضخامت استخوانی، دندان های مجاور و همین طور فاصله با دندان مقابل با استفاده از روش های رادیوگرافی دندان، توموگرافی، سی تی اسکن بررسی می شوند تا از این طریق بتوان شکست ایمپلنت را به حداقل رساند.

تاریخچه دقیق پزشکی از بیمار تهیه می شود. به طور مثال افرادی که دیابت، فشار خون دارند بایستی تحت کنترل باشند، همچنین افرادی که به هر دلیلی از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا آسپرین استفاده می کنند، باید قبل از جراحی پزشک را مطلع سازند به این دلیل که این دسته از افراد به مدت سه تا پنج روز قبل از جراحی تحت نظر پزشک معالج این دارو را قطع کنند.

روند انجام ایمپلنت دندان

با این که روند قرارگیری ایمپلنت می تواند با توجه به نوع ایمپلنت، تعداد دندان هایی که باید تعویض شوند و هم چنین میزان سلامت دندان ها متفاوت باشد، اما اصول درمان عبارت است از:

  1. مرحله قرارگیری: در ابتدا دندان های آسیب دیده، کشیده و یا حفره ای در لثه ایجاد می شود تا امکان قرارگیری ایمپلنت در استخوان فراهم گردد.
  2.  اباتمنت: ایمپلنت کاملا داخل استخوان فک قرار می گیرد و در استخوان جوش می خورد.
  3. تاج دندان: چند ما بعد از جوش خوردن ایمپلنت در استخوان، جراحی دیگری انجام می شود تا پوشش قسمت فوقانی ایمپلنت برداشته و تاج دندان قرار بگیرد.

در بیمارانی که لثه های سالم و استخوان کافی در فک دارند، ایمپلنت می تواند بلافاصله بعد از کشیده شدن دندان ها انجام شود. اما در برخی موارد نیاز به گرافت استخوان می باشد که در چنین مواردی، نیاز است چند هفته تا چند ماه بعد از گرافت، ایمپلنت قرار بگیرد تا اجازه ترمیم به استخوان داده شود.

در نتیجه، بیماران سالم به دو جلسه درمان نیاز دارند، جلسه اول جراحی و قرارگیری ایمپلنت می باشد. در صورت لزوم، نیاز است بیمار جهت بررسی روند قرارگیری به مطب مراجعه کند. تقریبا سه تا شش ماه بعد، بیمار باید جهت قرارگیری تاج بر روی قسمت فوقانی ایمپلنت مراجعه کند.

00:16
truncate dir-rtl

10 واحد ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان

اولین موردی که به ذهن افراد خطور می کند این است که کدام نوع ایمپلنت برای شما بهتر خواهد بود، گاها با انواع مختلفی از ایمپلنت ها در بازار مواجه می شوند؛ ایمپلنت های کره ای، امریکایی، ایمپلنت های سویسی و  SIC که همین امر سبب می گردد تا افراد در انتخاب آن ها دچار سردرگمی شوند، در صورتی که هر کدام از ایمپلنت ها به خوبی توسط دندانپزشک انتخاب شوند و تمامی مراحل به درستی با دقت انجام گردد می توان گفت که فرق چندانی بین انواع ایمپلنت وجود ندارد. نکته ای که در این بین بایستی بدانید که نقش جراح و دندانپزشک بسیار حائز اهمیت می باشد، لذا قبل از درمان های دندانپزشکی در انتخاب دندانپزشک خود دقت لازم و کافی را داشته باشید.

انواع ایمپلنت دندان از لحاظ علمی ایمپلنت های داخل استخوان است که این نوع ایمپلنت جز معروف ترین ایمپلنت ها هستند و به صورت یک پیچ داخل استخوان قرار می گیرد، دومین نوع ایمپلنت های ساب پریوستئال است که در موارد تحلیل شدید استخوان فک صورت گرفته است می توانند به صورت یک سازه روی فک پایین و زیر لثه قرار بگیرند و سپس یک پروتزی روی آن ها قرار گیرد.

ایمپلنت های زیگوماتیک در تحلیل استخوان های شدید فک بالا یک ساختار فلزی به استخوان گونه پیچ می شود. این دو نوع ایمپلنت امروزه با توجه به تکنیک های که برای پیوند استخوان فک به کار می رود چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند و شایعترین و مشهورترین نوع ایمپلنت ها، ایمپلنت های داخل استخوان هستند.

نکات بعد از ایمپلنت دندان

نکات بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت بسیار مهم هستند زیرا باعث افزایش موفقیت درمان خواهند شد از مهم ترین نکات مراقبتی عبارتند از:

✳️ پس از ایمپلنت بهتر است به مدت یک روز از مسواک زدن خودداری شود.

✳️ یک روز پس جراحی می توانید از دهانشویه کلرهگزیدین در سه نوبت استفاده نمایید.

✳️ شست و شو دهان به مدت هشت ساعت ممنوع خواهد بود.

✳️ نوشیدن مایعات به راحتی امکان پذیر است ولی در خصوص خوردن بایستی دقت داشته باشید تا بی حسی اثرات خود را از دست داده باشد.

درصد موفقیت ایمپلنت دندان

درصد موفقیت جراحی ایمپلنت دندان در بیماران مختلف و همچنین در فک بالایی و پایینی کاملا متفاوت است، ولی در حالت کلی میزان موفقیت این روش 95 درصد گزارش شده است. دقت داشته باشید که بهترین حالت قرار دادن ایمپلنت بلافصله پس از کشیدن دندان می باشد ولی در صورتی که دندان از دست رفته عفونی نباشد از همه مهم تر در اثر عفونت مقدار زیادی از استخوان از دست نرفته باشد، می توان به صورت همزمان پس از کشیدن دندان ایمپلنت را جایگذاری کنیم.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که در دندان های خلفی به دلیل بزرگ بودن آن ها و دارا بودن چند ریشه امکان همزمان کشیدن دندان و جایگذاری ایمپلنت وجود ندارد و بایستی به مدت شش هفته صبر نمود. به طور معمول پس از کشیدن دندان مقداری تحلیل استخوان رخ می دهد و دندانپزشک تا حد الامکان سعی می کند بلافاصله پس از کشیدن دندان در صورت فراهم بودن شرایط ایمپلنت را در حفره دندان کشیده شده جایگزین نماید.

سوالات متداول

آیا ایمپلنت برای من مناسب است؟

ایمپلنت دندان طی یک مرحله انجام نشده و نیاز است تا ارزیابی های بیشتری صورت گیرد تا مشخص شود که آیا بیمار گزینه مناسبی برای آغاز درمان می باشد یا خیر.
سه نکته مهمی که قبل از ایمپلنت باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:
✳️ داشتن میزان کافی استخوان در ناحیه فک
✳️ عدم ابتلا به بیماری های دهان و لثه
✳️ عدم استعمال سیگار و دخانیات و یا کنار گذاشتن آن چند هفته قبل از جراحی

آیا ایمپلنت می تواند با مشکلاتی همراه باشد؟

خوش بختانه، ایمپلنت از جمله گزینه های درمان در دندانپزشکی است که به ندرت پیش می آید بیماران از عارضه و مشکلی بعد از درمان شکایت کنند. گاها ممکن است ایمپلنت داخل استخوان جوش نخورد که در چنین مواردی، با جایگزین کردن ایمپلنت بزرگ تر، مشکل برطرف خواهد شد.
در برخی موارد البته خیلی نادر، احتمال بروز عفونت و یا شکست ایمپلنت دندان وجود دارد که با رعایت مراقبت های لازم، امکان بروز چنین عوارضی به حداقل خواهد رسید.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

هزینه ایمپلنت دندان به نسبت سایر درمانهای سنتی دندانپزشکی به دلیل استفاده از قطعات مختلف گران است. ولی در حالت کلی به دلایل مختلفی چون استفاده از فیکسچر (همان بخشی که در داخل استخوان قرار میگیرد)، استفاده از قطعات پروتزی موقت و دائم (که روی ایمپلنت استفاده می شود) و هزینه های لابراتوری بستگی دارد.

آیا ایمپلنت دندان پس زده می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت تیتانیوم فلزی داخل ایمپلنت با محیط بدن بسیار سازگار است اما در بعضی از مواقع نیر بنا به دلایل مختلفی چون جراحی نامناسب، تروما، آسیب یا ضربه به ایمپلنت، پروتز نامناسب، عدم پخش صحیح نیروها روی پایه های ایمپلنت و عدم رعایت بهداشت دهان توسط بیمار پس زده می شود.

آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟

از مهم ترین عوارض و خطراتی ایمپلنت به همراه دارد شامل دندان درد بعد از انجام جراحی، بروز حساسیت، خونریزی، ورم، لق شدن دندان جانبی، عفونت، افتادن روکش ایمپلنت، شکستگی پروتز می باشد.

میزان ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

ایمپلنت عمدتا در حدود پانزده تا بیست سال ماندگاری دارند، که البته به محل قرارگیری ایمپلنت و هم چنین میزان رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. از آن جایی که دندان های آسیاب فشار بیشتری را تحمل می کنند و بیشتر در معرض ساییدگی قرار دارند، از همین رو نسبت به دندان های جلویی ماندگاری کمتر خواهند داشت
یکی از نکات مهمی که بیماران بعد از ایمپلنت باید به آن اهمیت دهند، رعایت بهداشت دهان و دندان است و ایمپلنت نیز باید همانند دندان های طبیعی مسواک زده شود. نکته بعدی مراجعه مرتب به پزشک و انجام چکاپ های مربوطه می باشد.

مناسب سن برای ایمپلنت دندان چه سنی است؟

کاشت ایمپلنت درخانم ها از سن پانزده سالگی و در مردان از سن هجده سالگی امکان پذیر است.

چه افرادی نبایست از ایمپلنت استفاده کنند؟

انجام این روش کاملا به تشخیص دندانپزشک بستگی دارد ما بیمارانی که مبتلا به دیابت کنترل نشده هستند بایستی حتما به پزشک خود اطلاع دهند.

در نهایت….

ایمپلنت دندان از جمله درمان های موفق در حوزه دندانپزشکی است که به رفع مشکلات ناشی از، از دست دادن دندان ها مانند تحلیل رفتن استخوان، مشکلات جویدن و یا پایین آمدن سطح اعتماد به نفس هنگام خندیدن کمک می کند. افرادی که تحت درمان ایمپلنت قرار می گیرند، باید نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری دهند و دندان های خود را حداقل روزی دو بار، مسواک بزنند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پس زدن ایمپلنت دندان از علت تا علائم

پس زدن ایمپلنت دندان از علت تا علائم

پس زدن ایمپلنت دندان بنا به دلایل مختلفی ممکن است در برخی از افراد ایجاد شود. به طور کلی جراحی ایمپلنت دندان با موفقیت بالایی همراه است اما بر اساس تحقیقات، 5 تا 10 درصد افراد در کوتاه مدت و یا بلند مدت ممکن است با شکست درمان مواجه شوند. در ادامه‌ی این مقاله به برخی...

ماندگاری ایمپلنت دندان

ماندگاری ایمپلنت دندان

قبل از توضیح در مورد ماندگاری ایمپلنت دندان باید اشاره کنیم که استفاده از ایمپلنت‌ در چند دهه گذشته به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته به شمار می رود. توجه داشته باشید که این روش کاشت دندان می تواند تنها برای یکی از دندان‌ها و یا حتی...

قیمت ایمپلنت دندان سال 1402 در مشهد

قیمت ایمپلنت دندان سال 1402 در مشهد

قیمت ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی همچون، نوع و مدل ایمپلنت، موقعیت مکانی مطب، تخصص و تجربه دندانپزشک، تعداد دندان‌هایی که نیاز به ایمپلنت دارند، هزینه‌های جانبی و... بستگی دارد. برای اینکه برآورد درستی از قیمت ایمپلنت دندان خود داشته باشید بهتر است، نزد پزشک متخصص...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 11 =

تماس با پزشک