( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۱۹ دقیقه
دکتر یگانه موسوی زاده » دندانپزشکی کودکان » پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

شیوع پوسیدگی های دندانی در بین کودکان پسر به نسبت دختران و همچنین در مناطق روستایی میزان شیوع آن به نسبت مناطق شهری بیشتر است. طبق مطالعات و بررسی های انجام شده شیوع پوسیدکی دندان کمی بیشتر است به دلیل آنکه ورزش سبب کاهش ترشح بزاق و تغییراتی در مواد تشکیل دهنده آن می شود لذا این امر می تواند منجر به ایجاد مشکلات دهان و دندان شود.

شیوع پوسیدگی در دندان های شیری کودکان بیشتر است. براین اساس که مصرف مواد قندی به صورت مکرر در طول روز در کودکان زیاد است و به طور معمول رعایت بهداشت دهان و دندان در آن ها به صورت چشمگیری پایین است، لذا تمامی این عوامل سبب می شود تا شیوع پوسیدگی در دندان های شیری افزایش یابد.

به طور معمول دندان های دائمی مولار اولین دندان های کرسی دائمی هستند که حدود شش سالگی در انتهای هر فک رویش داشته است و جایگزین دندان شیری نیست و به همین خاطر ممکن است والدین این نوع دندان ها را با دندان های شیری اشتباه بگیرند. درمان پوسیدگی دندان در کودکان در صورت پیشرفت می تواند بسیار پیچیده و پرهزینه باشد لذا والدین می بایست برای پیشگیری از بروز پوسیدگی های دندانی از شیار بند یا فیشورسیلانت استفاده نمایند.

پوسیدگی-دندان-در-کودکان

سیر رشد تکامل دندانی

دندان های مولار اول یا آسیای بزرگ و دندان های پیشین در فک پایین با یکدیگر رویش دارند. بنابراین رویش گروه اول دندان های دائمی از سن شش تا هشت سالگی خواهد بود.

گروه دوم رویش دندان ها، مولار پرمولار هستند که در فک پایین و بالا و همچنین دندان های نیس فک پایین در محدوده سنی نه تا ده سالگی می باشد.

گروه سوم دندان های دائمی شامل دندان های آسیایی کوچک دوم در ک بالا و پایین، همچنین آسیایی بزرک دوم یا مولار دوم در فک بالا، پایین و دندان های نیش در فک بالا هستند که در سن 11 تا 12 سالگی رویش پیدا می کنند.

 

رعایت بهداشت دهان و دندان

الگوی رویش دندان ها بدین ترتیب است که در پایان دو سالگی تمامی دندان های شیری در دهان رویش پیدا کرده است و والدین می بایست آموزش صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان را به کودکان خود بدهند و دقت نمایند تا کودک خود را به رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان تشویق کنند.

لازم به ذکر است معاینه و چکاپ های دوره ای بسیار حائز اهمیت می باشد و به منظور پیشرفت بیماری های دهان و دندان و درمان های پرهزینه و پیچیده معاینات دوره ای ضروری است. در صورت آنکه آشنایی کودک با محیط دندانپزشکی برای درمان های ساده ای همچون بروساژ و فلورایدتراپی باشد این امر سبب می شود تا در آینده کودک از مراجعه به دندانپزشکی ترسی نداشته باشد.

اولین دندان های دائمی کودک در سن شش سالگی رویش پیدا می کند و لذا این دندان ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارند. لذا سعی نمایید کودک خود را به رعایت بهداشت دهان و دندان تشویق نمایید تا از بروز بیماری ها پیشگیری شود. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ریسک ابتلا به پوسیدگی های دندانی افزایش می یابد.

علل پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان کودکان هنگامی ایجاد می شود که دهان کودک به باکتری های سازنده اسید آلوده شود. والدین و کسانی که مراقبت کودک را بر عهده دارند می توانند باکتری ها را از طریق بزاق به نوزادان منتقل کنند. به طور مثال باکتری ها می توانند از طریق بزاق باقی مانده بر روی قاشق یا فنجان والدین و پرستاران به دهان کودک منتقل شود.

پوسیدگی دندان در کودکان هنگامی ایجاد می شود که دندان ها و لثه کودک در مدت طولانی یا به طور مکرر در طول روز در معرض مایعات شیرین یا مواد غذایی غیر از آب قرار داشته باشند. قند های طبیعی یا اضافه شده در مایع یا مواد غذایی توسط باکتری های موجود در دهان به اسید تغییر پیدا می کنند و این اسید می تواند قسمتی از ساختار دندان را کاملا حل کند و باعث ایجاد پوسیدگی شود.

در کنار مسواک زدن منظم رژیم غذایی کودک نقش کلیدی در سلامت کلی دندان دارد. اغلب شکر عامل مشکل ساز است هر چقدر دندان های کودک به مدت طولانی تر در معرض مواد قندی قرار بگیرد، خطر حفره های دندانی و پوسیدگی افزایش می یابد.

غذاهای چرب و چسبنده همانند کارامل چسبنده، تافی ها، آدامس و همچنین میوه های خشک به خصوص زمانی که در دهان باقی بمانند و دندان را به مدت چندین ساعت در معرض شکر قرار دهند می تواند آسیب جدی به دندان ها وارد نماید.

استفاده از غذای سالم با مقدار فراوان کلسیم و ویتامین دی که سبب جذب کلسیم می شود، همچنین کلیه مواد مغذی برای ساخت دندان های قوی و سالم و تقویت لثه ها و بافت دهان از عواملی هستند که می توانند به داشتن دندان های سالم کمک کنند، کودکان می توانند کلسیم کافی را از سه یا چهار وعده غذایی روزانه لبنیات و همچنین بسیاری از منابع دیگر همچون آب پرتغال غنی شده از کلسیم و سبزیجات سبز دریافت کنند.

اصلی ترین عوامل صدمه به دندان کودک

متداول ترین روشی که به دندان کودک آسیب می زند این است که والدین فرزند خود را با یک شیشه خشک مخلوط با آب، شیر یا آب میوه یا حتی با وجود اینکه کمی آن را با آب رقیق کرده باشند، همچنین نوشابه ها، آب قند و یا نوشیدنی های شیرین به تخت خواب بفرستند.

همچنین ممکن است زمانی اتفاق افتد که به کودک اجازه داده شود، در طول شبانه روز نوشیدنی های قند فراوان را به مقدار زیاد بنوشد، لازم است برای کودکان شیرخوار اصلی ترین منبع غذایی شیر مادر باشد و در طول روز هنگام چرت زدن یا هنگام خواب کودک از نوشیدنی های که حاوی مواد قندی هستند استفاده نکنید.

اگرچه شیردهی از سینه مادر به مدت طولانی و مکرر هم به تنهایی باعث پوسیدگی دندان ممکن است شود. اما مادران شیرده بایستی از بهداشت دهان و دندان و همچنین مراقبت های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان و همچنین توصیه های رژیم غذایی سالم کاملا آگاه باشند و آنها را به کار ببندند.

پوسیدگی های زودرس دندانی

به طور معمول پوسیدگی های زودرس دندانی در کودکان زیر دو سال در سنین پایین ایجاد می شود و زمانی والدین مطلع می شوند که عارضه پیشرفت کرده و شدید شده است. در چنین مواقعی کودک بسیار بی قرار بوده و حتی از خوردن شیر امتناع می ورزد، این نوع پوسیدگی ظرف مدت زمان کوتاهی پس از رویش دندان اتفاق می افتد و تنها به دلیل عدم رعایت بهداشت و تمیز نشدن دندان کودک می باشد.

شایان ذکر است، درمان پوسیدگی های زودرس دندانی زیر دو سال بسیار سخت بوده و به طور معمول تحت بیهوشی انجام می شود. لذا رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است و کمک می نماید تا از درمان های تحت بیهوشی پیشگیری شود، همچنین در کاهش رفلاکس معده کودک نقش بسزایی دارد.

پوسیدگی های زودرس دندان های شیری

پوسیدگی های زودرس دندان های شیری باعث تخریب ساختار و درد دندانی می شود که تبعاتی مانند مشکلات تغذیه و ظاهر نازیبا را برای کودک در پی دارد و از آنجایی که این مشکل در سنین خیلی پایین شروع می شود درمان این پوسیدگی ها برای بیمار و دندانپزشک یک معضل به شمار می آید. این درحالی است که تنها با رعایت نکات ساده می توان از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری نمود.

این پوسیدگی ها نوع خاصی از پوسیدگی های دندانی شدید هستند که نوزادان و کودکان و خردسال را درگیر می کنند، پیشرفت سریع دارند و در صورتی که بیش از یک سطح دندانی ضایعه حفره دار یا بدون حفره، ترمیم شده باشد یا در اثر پوسیدگی از بین رفته است در هر کدام از دندان های شیری در یک کودک زیر شش سال پوسیدگی های زودرس نامیده می شود.

برخلاف تصور بسیاری از والدین قطره آهن در ایجاد این پوسیدگی ها هیچ نقشی ندارد بلکه باعث تغییر رنگ دندان های پوسیده می شود و مهمترین ترین علل این پوسیدگی ها مواردی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

علل ایجاد پوسیدگی های دندانی زودرس در کودکان

تمیز نکردن دهان کودک توسط والدین از زمان رویش دندان های شیری است. پس از این می توان به الگوی تغذیه نامناسب اشاره نمود، از جمله استفاده از شیشه حاوی شیر یا سایر نوشیدنی های شیرین به عنوان پستانک جهت آرام کردن و کمک به خوابیدن کودک، یا خوردن مکرر شیر از شیشه در طول شب مطابق میل کودک می باشد. از موارد دیگر کاهش جریان بزاق حین خواب است. همچنین وجود پوسیدگی های دندانی متعدد درمان نشده در دهان پدر و مادر کودک و کسانی که مراقبت کودک را برعهده دارند.

همچنین عدم مراجعه والدین به دندانپزشک برای معاینه کودک و نداشتن اطلاعات صحیح و انجام اقدامات پیشگیرانه از رویش اولین دندان شیری است.

از سایر موارد مصرف مکرر میان وعده های پوسیدگی زا در طول روز توسط کودک است. این عوامل محیط مناسبی را برای فعالیت میکروب های پوسیدگی زا در دهان کودک فراهم می کنند که با تولید برخی از اسید ها باعث پوسیدگی دندان ها می شوند.

پوسیدگی زودرس دندانی در کدام دندان ها شایعتر است؟

چهار دندان پیشین شیری فک بالا، همچنین آسیاهای اول شیری هر دو فک و دندان های نیش شیری فک پایین معمولا دندان های هستند که به این نوع پوسیدگی ها دچار می شوند. به طور معمول دندان های درگیر به صورت قرینه در هر دو سمت دهان کودک قرار دارند. دندان های پیشین فک پایین پوسیده نمی شوند که دلیل این امر نقش محافظت کننده زبان از این دندان ها حین مکیدن شیر و نیز شست و شوی طبیعی این دندان ها توسط جریان بزاق به علت قرار گرفتن دهانه مجرای غدد بزاقی ساب مندیبل و ساب لینگوال در پشت این دندان ها هستند. دندان های آسیای دوم شیری هم به دلیل آنکه در سن بالاتری رویش پیدا می کنند، مبتلا نمی شوند.

علائم پوسیدگی دندان

پوسیدگی های دندانی نه تنها ظاهر نازیبایی برای کودک شما ایجاد می کند، بلکه به دلیل ایجاد درد مشکل تغذیه ای کودک باعث ایجاد مشکل در رشد کودک می شود. کودکان در سنین بسیار پایین شناخت و تعریفی از درد ندارند، لذا چطور بایستی متوجه دندان درد آن ها شویم.

علائم-پوسیدگی-دندان-در-کودکان

پوسیدگی دندان کودکان ممکن است ابتدا به صورت لکه های سفید رنگی بر روی لثه و دندان های جلوی فوقانی ظاهر شود، که گاهی اوقات دیدن و تشخیص این نقاط حتی برای دندانپزشکان که بدون تجهیزات مناسب و دقیق هم باشد کمی دشوار است. کودک معمولا نیاز دارد که به سرعت مورد معاینه و درمان قرار بگیرد، تا از پوسیدگی و آسیب بیشتر جلوگیری شود. جالب اینجاست که بدانید پوسیدگی دندان با علائمی همراه است که شناخت این نشانه ها کمک زیادی در تشخیص پوسیدگی به والدین می کند.

اما این علائم کدامند؟

  • بی قراری کودک
  • امتناع از غذا خوردن یا گریه کردن در زمان جویدن غذا
  • گذاردن دست خود برروی گونه
  • ایجاد تورم بر روی گونه
  • همچنین ایجاد تغییر رنگ لثه و حتی پوست که به صورت صورتی یا قرمز رنگ در می آید.
  • متورم و چرکی شدن لثه ها
  • تغییر رنگ لثه ها
  • عفونت های دندانی
  • و بوی بد دهان از سایر مواردی هستند که نشانه های پوسیدگی دندان می باشند.

بهتر است با رویش اولین دندان شیری کودک حدود شش ماهگی کودک خود را برای بررسی های لازم به دندانپزشکی کودکان ببرید و باید ها و نباید ها را قبل از اینکه روند پوسیدگی ها شروع شود، دریافت نمایید و به صورت تحت نظر باشید تا در صورت وجود هر گونه مشکلی سریعا مطلع شوید.

در نهایت ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که مشخص ترین علائم پوسیدگی دندان در کودکان امتناع از غذا خوردن کودک است و تمایلی به سمت نوشیدنی ها به جای موادغذایی جامد است. چون جویدن مواد غذایی سبب ایجاد درد می شود و از آنجایی که کودک تعریف خاصی از درد ندارد، نوشیدنی ها را جایگزین غذا می کند. در چنین مواقعی بهتر است به صورت اورژانسی به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید تا علت درد دندان مشخص شود.

 

علت ایجاد لکه های سیاه روی دندان ها

یکی از سوالات شایع که والدین می پرسند این است که وجود لکه سیاه بر روی دندان ها به دلایل مختلفی همچون ناشی از مصرف قطره های آهن و رسوب دانه های آهن روی سطوح دندانی باشد و بعضی از موارد تغییر رنگ می تواند ناشی از ابتلا به پوسیدگی باشد. در هر دو صورت تنها راه مقابله با لکه های سیاه دندانی رعایت اصولی بهداشتی دهان و دندان است که اگر بهداشت دندان ها به درستی رعایت شود از بروز تغییر رنگ و همچنین پوسیدگی پیشگیری می شود.

لازم به ذکر است که رعایت بهداشت دهان و دندان از بدو تولد یک امر ضروری است. در خصوص سیاهی دندان ناشی از رسوب قطره آهن گفتنی است که ابتدا قطره آهن را بر حلق کودک بچکانید و پس از استفاده از قطره آهن دهان کودک خود را با خوردن کمی آب شست و شو دهید و دقت کنید نیم ساعت قبل و بعد از قطره آهن از مرکبات و مواد غذایی ترش استفاده نکنید.

ژنتیک در ایجاد پوسیدگی دندان چه تاثیری دارد؟

ژنتیک از عواملی است که تاثیر بسزایی در شیوع پوسیدگی های دندانی دارد، اما به ندرت می توان تنها دلیل ابتلا به پوسیدگی دندان را ژنتیک دانست.

نقش فلوراید در ایجاد پوسیدگی های دندانی

فلوراید نقش بسزایی در استحکام مینای دندان و کاهش ابتلا به پوسیدگی های دندانی دارد. با توجه به موقعیت جغرفیایی و میزان فلوراید در آب آشامیدنی و نوع مواد مصرفی کودک می توان برای کودک فلوارید خوراکی یا فلورایدتراپی را توصیه نمود تا از ایجاد پوسیدگی های دندانی کاست.

نقش تغذیه در ایجاد پوسیدگی های دندانی

علاوه بر ژنتیک تغذیه از عواملی است که می تواند در ابتلا به پوسیدگی نقش داشته باشد. مراقبت های صحیح بهداشت دهانی و تغذیه مناسب از عواملی است که می تواند سبب شود تا اثرات ژنتیک کاهش یابد. دقت نمایید در رژیم غذایی کودک از مواد غذایی سفت همچون هویج، سیب، نخود، بادام، پسته و … استفاده نمایید.

نقش-تغذیه-در-پوسیدگی-دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

توصیه هایی به والدین برای پیشگیری از پوسیدگی های دندانی به کودک شامل موارد ذیل می باشد:

پوسیدگی دندانی یک بیماری مسری است و میکروب های ایجاد کننده آن معمولا از دهان والدین مخصوصا مادران به نوزاد منتقل می شود لذا قبل از اقدام به بارداری بهتر است به فکر سلامت دندانی خود باشید.

و با مراجعه به دندانپزشک دندان های پوسیده خود را درمان کنید. با نظر دندانپزشک می توانید با مصرف بعضی آدامس های قند یا دهانشویه ها بهداشت دندانی خود را بهبود دهید.

ظرف شش ماه بعد از رویش اولین دندان کودک جهت معاینه و دریافت اطلاعات و مشاوره های بهداشتی مناسب حتما به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید و توصیه شده این مراجعه دیرتر از دوازده ماهگی کودکان نباشد.

دندان های نوزاد خود را تا زمان رویش حدود بین یک و نیم سالگی، شب ها قبل از خواب با استفاده از یک پارچه یا گاز استریل تمیز نمایید.

در دوره یک و نیم تا سه سالگی دندان های کودک را با کمک مسواک های انگشتی یا دستی بدون استفاده از خمیر دندان یا استفاده از خمیر دندان های فاقد فلوراید شب ها قبل از خواب مسواک بزنید.

در سن سه تا شش سالگی دندان دندان های کودک را با مسواک های دستی یا برقی و خمیردندان های فلوراید دار که مخصوصا کودکان هست حداقل روزی دوبار بعد از صبحانه و همچنین قبل از خواب مسواک بزنید.

در صورت تمایل به شیردهی یا عدم شیردهی به نوزاد، مراقبت از دندان های کودک اهمیت زیادی دارد. در سن دوازده تا سی و شش ماهگی که معمولا کودکان دندان های آن ها کاملا رویش پیدا کرده است. حداقل بایستی دو مرتبه در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و از مسواک مناسب استفاده نمایید و از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه دانه برنج که بهتر است قبل از استفاده از دندانپزشک آموزش های لازم در این باره را دریافت نمایید، تا دندان کودک خود را مسواک بزنید.

از شیشه حاوی شیر به عنوان پستانک جهت آرام کردن و کمک به خوابیدن کودک استفاده نکنید. اجازه ندهید که کودک با بطری یا شیشه محتوی ماده ای غیر از آب در دهانش به خواب برود.

در صورتی که کودک عادت کرده در شب به صورت مکرر شیر بخورد سعی کنید به تدریج تعداد دفعات شیر خوردن را کاهش دهید و بعد از هر بار شیرخوردن به کودک آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندان های کودک پاک شود.

جلوگیری-از-پوسیدگی-دندان-در-کودکان

تغذیه کودک از شیشه شیر از سن دوازده تا چهارده ماهگی متوقف کنید و آن را به نوشیدن از فنجان یا لیوان تشویق کنید. هر چه سریعتر به کودک خود آموزش دهید تا از یک فنجان معمولی برای نوشیدن مایعات استفاده کند. برای این موضوع سن دوازده تا پانزده ماهگی بهترین زمان آموزش است و بهترین مزیت این روش این است که فنجان را نمی توان به رختخواب برد.

اجازه ندهید کودک در طول روز مکررا میان وعده های پوسیدگی زایی مانند شیرینی، کلوچه، کیک، بیسکویت، پفک، چیپس و غیره مصرف کند و در صورت تمایل کودک به این نوع خوراکی ها بهتر است آن ها را به صورت یکجا و پس از صرف وعده های غذایی اصلی داده شود.

برنامه زمانی منظمی برای وعده های غذایی اصلی کودک و همچنین میان وعده ها طرح ریزی کنید و تعداد میان وعده ها را به حداقل برسانید. همچنین کودک را تشویق به خوراکی های غیر پوسیدگی زا کنید.

همان طور که گفته شد، پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است و مانند بسیاری از موارد قابل پیشگیری است. اگر علامتی از پوسیدگی در دندان کودک خود مشاهده کردید یا اگر سوالی دارید حتما با دندانپزشک مشورت کنید. با مراقبت صحیح کودک با لبخندی زیبا و سالم می تواند به خوبی رشد کند. تمامی پدران و مادران در سالهای ابتدایی زندگی کودکان بایستی در فواصل زمانی مناسب برای معاینه دقیق توسط دندانپزشک برای مراقبت از دندان کودک خود اقدام کنند.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

به جز رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی مناسب از سایر مواردی که می تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان تاثیر بسزایی دارد شامل فلورایدتراپی و فیشورسیلانت می باشد که در ادامه به شرح هر کدام از آن ها می پردازیم.

فلورایدتراپی

فلورایدتراپی

البته بسته به تغذیه، سیر تکامل دندان، وجود نقص های خاصی همچون نقص های در مینا و عاج دندان، بسته به موقعیت جغرافیایی و نژاد فرد فلورایدتراپی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و تعداد دفعات آن براساس موارد ذکر شده مشخص می شود.

فلورایدتراپی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان روش مناسبی است و همچنین استفاده از قرص های فلوراید با تجویز دندانپزشک می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

فیشورسیلانت

فیشورسیلانت

از روش های دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی های دندانی می توان به فیشورسیلانت تراپی اشاره نمود. فیشورسیلانت تراپی روشی است که در آن شیارهای عمیق دندان های آسیا با داروی مخصوص پوشیده می شود، بدین ترتیب شیارهای عمیق دندان های آسیا شیری و دائمی که بسیار مستعد پوسیدگی هستند و عملا این شیارها غیرقابل دسترس هستند  و توسط موهای مسواک به خوبی قابل تمیز شدن نیستند به طور میکانیکال مسدود می شوند تا از شیوع پوسیدگی جلوگیری شود.

مراحل فیشورسیلانت تراپی

مراحل فیشورسیلانت تراپی بدین ترتیب است که ابتدا سطح دندان که به طور معمول دندان های آسیای شیری و دائمی هستند که در انتهای هر فک در شش سالگی رویش پیدا می کنند و با دندان شیری اشتباه گرفته می شوند، روی آن ها انجام می شود. در ابتدا سطوح دندانی با استفاده از برس تمیز و شست و شو داده می شود، عمق شیارها در ابتدا با قرار دادن اسید و سپس شست و شو و همچینن با قرار دادن باند و ماده فیشورسیلانت که ماده رقیقی هست و به راحتی در داخل شیار جایگزین می شود.

به طور معمول ماده فیشورسیلانت حاوی فلوراید بوده و رنگ روشن و شفافی دارد که با نور سفت می شود. این فرآیند به سادگی انجام می شود و نیاز به تزریق داروی بی حسی ندارد و در زمان کوتاهی انجام می شود و می تواند به عنوان یک درمان پیشگیری کننده بدون عارضه که بسیار مفید است مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است، فیشورسیلانت تنها برای دندان های عاری از پوسیدگی قابل انجام است و در صورتی که دندان دچار پوسیدگی شده باشد چاره ای جز پرکردن دندان نیست.

کلام آخر

به طور خلاصه می توانیم اشاره نماییم، پوسیدگی دندان یکی از شایعترین بیماری های عفونی مزمن در کودکان است و از جمله مهمترین آن ها می توان به پوسیدگی های زودرس در دوران کودکی اشاره نمود که با از دست دادن بخش اعظمی از ساختار دندان با ایجاد درد و ایجاد مشکلات تغذیه ای برای کودکان در سنین زیر دو سال می تواند یکی از موارد بسیار پیچیده باشد.

لذا مواردی به والدین توصیه شده که به اختصار به آن ها می پردازیم.

انتقال باکتری ها از بزاق مادر یا پرستار کودک صورت می گیرد، لذا می بایست والدین قبل از بارداری به سلامت دهان و دندان خود بپردازند و توجه کافی داشته باشند.

پس از آن با رویش اولین دندان شیری به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید تا از باید ها و نباید ها و کلیه نکاتی که بایستی رعایت نمایید آگاه باشید.

استفاده از بهداشت دهانی دقیق مانند تمیز کردن لثه ها و دندان های کودک شیرخوار از باقی مانده های شیر در طول شب، استفاده نکردن از شیشه شیر، مواد قندی در میان وعده ها به صورت مکرر، مسواک زدن صحیح، استفاده از فلورایدتراپی و فیشورسیلانت تراپی از جمله مواردی بودند که می توانستند به کاهش پوسیدگی و به پیشگیری از آن کمک نمایند.

وجود دندان پوسیده در دندان کودکان نه تنها می تواند ظاهر نازیبا شود بلکه می تواند در تغذیه او دچار مشکل شود و سبب اختلال در رشد آن ها شود. همچنین می تواند سبب آسیب روحی کودکان نسبت به همسالان خود شود. لذا سعی نمایید به رعایت بهداشت دهان و دندان کودک خود اهمیت دهید تا از پیشرفت بیماری و درمان های سخت پیشگیری نمایید.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
درمان ریشه دندان کودکان

درمان ریشه دندان کودکان

دندان های شیری همانند دندان های دائمی دارای ریشه، تاج، عروق خونی و اعصاب و در واقع پالپ دندان است. هنگامی که دندان شیری دچار پوسیدگی شود و با پیشرفت پوسیدگی به مرور زمان می تواند پالپ یا عصب دندان را درگیر نماید. مشکلات دندانی، دندان شیری همانند دندان دائمی قابل درمان...

آبسه دندان و لثه کودکان

آبسه دندان و لثه کودکان

یکی از بخش های مهم بدن کودکان ناحیه دهان و دندان و لثه او است. به همین خاطر بهداشت و سلامت او از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای دندان و لثه کودکان ممکن است به وجود آید آبسه است. آبسه نیاز به درمان فوری دارد و در صورت مشاهده علائم آن والدین...

کیست رویشی در کودکان

کیست رویشی در کودکان

گاهی اوقات پیش می آید که والدین بر روی لثه فرزند خود یک تورم به شکل کیست مشاهده می کنند که سیاه رنگ است. این موضوع می تواند والدین را بسیار نگران کند و همش به دنبال پیدا کردن دلیل بروز این عارضه باشند. به این توده ها کیست های رویشی می گویند. در این مقاله می خواهیم...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

تماس با پزشک