( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

بلیچینگ دندان در مشهد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

بلیچینگ یا سفید کردن دندان روشی برای تغییر رنگ دندان است که به کمک ژل های مخصوص سفید کننده انجام داده می شود. ماده اصلی سفید کننده پراکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده بین هرم های مینای می شود تا آن ها را از بین ببرد. این ماده توسط دندانپزشک با غلظت بیشتری روی دندان ها قرار می گیرد و ماده موثر در آن می تواند به دو روش شیمیایی و نور فعال شود البته تفاوت زیادی بین این دو روش وجود ندارد.

علت زرد شدن دندان ها 

علت تغییر رنگ دندان ها و نیاز به بلیچینگ

دلایل مختلفی برای زرد شدن دندان ها وجود دارد که یکی از اصلی ترین آن ها شامل ژنتیک می شود. دقت داشته باشید که سطحی ترین لایه ی دندان مینا نام دارد که بنا به دلایل مختلفی ضعیف می شود زمانی که این اتفاق رخ می دهد لایه زیرین دندان تغییر رنگ داده و رفته رفته زرد می شود.

البته بروز چنین مشکلی بنا به دلایل دیگری ممکن است اتفاق بیافتد که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • مصرف برخی آنتی بیوتیک های مخصوص در دوران کودکی
  • مصرف کپسول تتراساکلین در دوران بارداری
  • استفاده بیش از حد فلوراید ( فلوئورزیس دندانی)
  • پرکردن دندان با فلز نقره
  • افزایش سن
  • استعمال دخانیات
  • مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه، چایی و …

مراحل بلیچینگ دندان

مراحل بلیچینگ دندان در مطب بدین صورت است که در ابتدا اگر دندانی دچار پوسیدگی دندان شده است و نیاز به ترمیم دندان داشته باشد بهتر است اقدامات درمانی برروی آن انجام داده شود، سپس در صورت نیاز جرمگیری صورت گیرد تا سطوح دندانی کاملا تمیز باشند و نفوذ ژل در آن ها به درستی صورت بگیرد.

بعد از انجام تمامی این مراحل ابتدا با یک ژل محافظ سطوح لثه در برابر آثار مخرب ژل محافظت می شوند و پس از آن ژل روی سطوح دندانی با غلظت بالا قرار داده می شود. سپس حدود پانزده تا بیست دقیقه نوری با طول موج مخصوص که باعث اکتیو شدن یا فعال شدن این ژل می شود که با نفوذ اسید به داخل مینای دندان باعث سفید شدن دندان می شود.

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که دندان چند درجه سفید شدن دندان را با بلیچینگ خواهیم داشت؟

در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که به طور قطعی نمی توان مشخص نمود با بلیچینگ دندان چند درجه دندان سفید می شود چرا که به عوامل مختلفی چون جنس دندان و نوع رنگدانه های رسوب کرده بین دندان ها بستگی دارد.

انواع بلیچینگ دندان

بیلینگ دندان را به روش های مختلفی انجام می دهند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✳️ بلیچینگ خانگی

روش دیگر سفید کردن دندان ها هوم بلیچینگ می باشد. در این روش اسید با غلظت پایین تری استفاده می شود، ابتدا باید قالبی از دهان بیمار در مطب تهیه شود و توسط لابراتوار یک قالب مخصوص ساخته می شود و به بیمار تحویل می گردد.

ژل های که دارای تاییدیه FDA هستند را تهیه نمایید. روش استفاده بدین ترتیب است که در ابتدا سطوح دندانی بایستی با استفاده از مسواک و نخ دندان تمیز شده باشد سپس با استفاده از یک سرنگ حاوی ژل سفید کننده که سر آن را بر قسمت هر کدام از فرورفتگی های دندانی قرار می دهیم و سپس یک قطره کوچک از آن ژل را تزریق می نماییم.

دقت نمایید که بهتر است از مقدار زیاد ژل داخل حفرات استفاده نکنید پس از آنکه قالب بلیچینگ را در سر جای قرار داده و محکم کردید. در صورتی که مقداری از ژل روی لثه ها بیرون زده باشد حتما بایستی تمیز گردد تا منجر به آسیب لثه ها نشود.

به طور معمول استفاده از این مواد به مدت پانزده دقیقه کافی است و بیشتر از آن ها موجب سفید تر شدن دندان ها نخواهد شد. بنابراین پس از گذشت پانزده دقیقه قالب را خارج می نماید و تمام سطوح دندانی را با کمک آب و مسواک شست و شو می دهید تا ژل کاملا پاک گردد.

در خصوص دریافت نتایج مطلوب بهتر است درمان به طور مرتب طی یک زمان دو هفته ای انجام گردد و از همه مهم تر ازباید مصرف نوشیدنی های نظیر چای و قهوه را به حداقل رساند.

نکته: در صورت مشاهده هر گونه التهاب و قرمزی بر روی لثه بهتر است استفاده از این ژل متوقف گردد و به مدت چند روز استفاده نگردد. در صورت استفاده مجدد اگر حساسیتی مشاهده گردید حتما بایستی با دندانپزشک خود مشورت نمایید تا راهنمایی های لازم را برای شما انجام دهند.

برای دریافت مشاوره و تعیین نوبت از دکتر یگانه موسوی زاده بهترین دندانپزشک در مشهد با شماره 05138432060 ، 05138443160 تماس حاصل نمایید.

✳️ بلیچینگ دندان در مطب

این نوع بلیچینگ در مطب انجام داده می شود که نحوه انجام آن هم شبیه به روش خانگی است ولی از مهم ترین تفاوت آن می توان به میزان غلظت مواد مورد استفاده اشاره که کمی غلظت بیشتری دارد و از همه مهم تر زمان قرار گیری آن هم برروی دندان کوتاه تر است.

مهم ترین مزایای بلیچینگ دندان

با توجه به تمامی موارد ذکر شده باید اشاره کنیم که این روش از مزایای زیادی برخوردار است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در سریع ترین زمان باعث سفید شدن دندان ها می شود.
  • از هزینه به نسبت کمی برخورداراست.
  • انجام آن در مطب خطرناک نیست.
  • مدت زمان انجام آن کوتاه است.

سوالات متداول

میزان ماندگاری بلیچینگ دندان چقدر است؟

به طور معمول مدت زمان ماندگاری سفید بودن دندان ها پس از بلیچینگ بسته به رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی آن ها متفاوت می باشد ولی دقت داشته باشید تا از نوشیدنی های حاوی رنگدانه همچون چای، قهوه، مصرف دخانیات و رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند در این مدت زمان تاثیر گذار باشد.

آیا انجام بلیچینگ دندان عوارض دارد؟

به طور معمولا بعد از انجام این روش عارضه خاصی را مشاهده نخواهید کرد ولی بایستی حتما نزد بهترین دندانپزشک این کار را انجام دهید تا از بروز هر گونه مشکلی پیشگیری شود.

بعد از آفیس بلیچینگ چه نکاتی باید رعایت شود؟

مراقبت های پس از درمان تاثیر بسزایی در ماندگاری طول مدت سفید بودن دندان ها دارد از همین رو مصرف دخانیات و نوشیدن های رنگی بایستی تا مدت زمانی محدود شود همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان پس از این روش زیبایی و سفید سازی دندان ها می تواند در حفظ و نگهداری دندان ها موثر باشد.

آیا خمیر دندان های سفید کننده برروی روشن کردن رنگ دندان ها تاثیر دارد؟

استفاده از خمیر دندان های سفید کننده به دلیل آنکه درصد بالاتری از مواد ساینده دارند، سبب برداشتن یک لایه بسیار نازک از مینای دندان می شوند و حالت شفافیت یا سفیدی را القا می کنند، به همین خاطر بایستی از مصرف بیش از حد آن ها خودداری نمود و نهایتا دو تا سه بار در هفته از آن ها استفاده شود.

آیا لاک های پاک کننده دندان عواض دارند؟

لاک های سفید کننده دندان دارای درصد بسیار کمی از پراکسید هیدروژن هستند ولی به دلیل آنکه هیچ گونه محافظی هنگام استفاده از آن ها روی لثه ها قرار نمی گیرد و همین طور رها شده و کنترلی بر روی آن ها نیست، می توانند با بزاق شسته شده و بلع شوند و از آنجایی که حاوی ماده ساکارین هستند و این ماده سرطان زا بودن آن به اثبات رسیده است لذا استفاده از آن ها به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

چه سنی برای بلیچینگ دندان مناسب است؟

پیشنهاد می شود تا از این روش بعداز 18 سالگی استفاده شود چرا که عاج و مینای دندان در این سن شد کافی را داشته است و از همه مهم تر میزان آسیب پذیری را کاهش می دهد.

در نهایت….

بلیچینگ دندان یک روش غیرجراحی است که با استفاده از مواد شیمیایی، پوسته دندان را سفیدتر می‌کند. این روش معمولاً اثربخش بوده و در خانه یا توسط دندانپزشک انجام می‌شود. با این حال، بلیچینگ ممکن است به حساسیت دندان‌ها منجر شود و نتایج آن ممکن است موقتی باشد پس قبل از اقدام به انجام هر کای حتما با یک دندانپزشک خود مشورت داشته باشید.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
کامپوزیت دندان در بارداری

کامپوزیت دندان در بارداری

ما در این نوشتار قصد داریم تا در مورد کامپوزیت دندان در بارداری، عواقب و مشکلاتی که می تواند به همراه داشته باشد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. دقت داشته باشید که زیبایی دندان ها امروزه دغدغه بسیای از افراد است از همین رو خیلی از خانم ها ممکن است در دوران...

هزینه کامپوزیت دندان در مشهد سال (1403)

هزینه کامپوزیت دندان در مشهد سال (1403)

در تعیین هزینه کامپوزیت دندان، ترکیبی از عوامل مختلف مانند منطقه جغرافیایی، دستمزد دندانپزشک، تخصص و مهارت، مارک کامپوزیت و... تاثیرگذار هستند. ولی تعیین هزینه دقیق کامپوزیت نیاز به بررسی حضوری توسط دندانپزشک دارد چون وضعیت دندان هر فرد با فرد دیگر متفاوت است پس همین...

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت‌ها تحت تأثیر عواملی مانند مراقبت، نوع استفاده، روش نصب کامپوزیت، میزان تجربه پزشک و ... بستگی دارد. مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر طول عمر کامپوزیت‌ها، روش‌های بهبود ماندگاری و ارائه راهکارهای عملی برای استفاده بهینه از این ماده ترمیمی می‌پردازد....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۱ دیدگاه
  1. ماندگاریش چقدره ؟

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

تماس با پزشک