( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

جرمگیری دندان در مشهد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 3.8]

در واقع جرمگیری دندان جهت پاک کردن جرم ها از روی دندان ها انجام می شود از همین رو حداقل بایستی سالی یک مرتبه برای انجام جرمگیری به دندانپزشکی مراجعه نمایید. بزاق دهان دارای املاح زیادی است که این املاح قدرت رسوب کردن را خواهند داشت که به طور معمول باقی ماندن املاح در نواحی که کمترین تماس با مواد غذایی را دارند و به راحتی قابل تمیز کردن با مسواک نیستند از همین رو رسوب می کنند. با اضافه شدن پروتئین های موجود در غذا، بزاق و همچنین باقی مانده سلول های مرده بافت های مختلف دهان می تواند سبب افزایش حجم این نوع رسوبات و در نهایت تشکیل جرم های دندانی شود.

جرمگیری دندان

روش های انجام جرمگیری دندان

قبل از توضیح در مورد جرمگیری دندان بهتر است تا به صحبت های دکتر صحبت های دکتر یگانه موسوی زاده در مورد جرمگیری دندان گوش دهید.

✳️ جرمگیری دندان به صورت دستی

جرمگیری دندان به روش های مختلفی انجام می شود، یکی از آن روش ها به صورت دستی است. در واقع دندانپزشک با استفاده از قلم های دستی اقدام به برداشتن پلاک و رسوبات از روی سطوح دندان ها می نماید.

✳️ جرمگیری دندان با ابزارهای اولتراسونیک

یکی دیگر از روش های جرمگیری دندان استفاده از ابزارهای اولتراسونیک می باشد. این ابزارها با امواج صوتی رسوبات و جرم ها را می شکنند و در واقع فشار آب به حذف این ها و همین طور سرد کردن دستگاه کمک می کند.

✳️ جرمگیری دندان با لیزر

از روش های نوین جرمگیری دندان استفاده از دستگاه های لیزر می باشد.

✳️ جرمگیری دندان با ایرفلو

یکی از روش های درمانی که برای حذف لک ها و تغییر رنگ های ناشی از کشیدن سیگار، قلیان و مصرف چای و قهوه بر روی سطوح دندان به وجود می آیند. برای از بین بردن این پلاک ها بهترین روش پاکسازی استفاده از ایرفلو است.

در این روش به نسبت سایر روش های درمانی یک اسپری هوا، سدیم بی کربنات و همین طور جت آب برای برطرف کردن پلاک و لک ها مورد استفاده قرار می گیرند. بیمار در این  روش هیچ گونه دردی را احساس نخواهد کرد.

توجه داشته باشید که هریک از روش های نام برده با توجه به شرایط شما و از همه مهم تر انتخاب پزشک می باشد پس اگر قصد انجام این کار را دارید می توانید به دکتر یگانه موسوس زاده بهترین دندانپزشک در مشهد مراجعه نمایید که جهت تعیین وقت می توانید با شماره 05138432060 ، 05138443160 تماس حاصل نمایید.

آیا جرمگیری دندان سبب آسیب دیدگی لثه و دندان می شود؟

خونریزی در زمان جرمگیری طبیعی است، برخی بیماران تصور می کنند خونریزی به منزله ی صدمه به لثه ها می باشد، در صورتی که چنین نیست. وجود جرم بر روی سطوح دندان سبب ایجاد ضخامت می شود و همین موضوع مانع از رسیدن سرما و گرما به دندان می شود و فرد تغییرات حرارتی را به هیچ عنوان احساس نمی کند؛ همین موضوع باعث شده تا دندان ها به مروز زمان تنبل شود.

ولی در صورت انجام جمگیری دندان تغییرات حرارتی احساس می شود که همین امر سبب می گردد تا برخی از افراد به اشتباه تصور کنند که دندان های آن ها آسیب دیده است، در صورتی جرمگیری سبب شده تا فواصل دندانی نمایان باشند.

📌 نکته: در حقیقت فواصل دندانی به دلیل وجود جرم هاست، که در طول زمان باعث تحلیل لثه و استخوان شده است و انجام جرمگیری دندان سبب ایجاد فواصل بین دندانی نمی شود و این برداشت نادرست افراد خواهد بود.

یکی دیگر از باور های نادرست در مورد جرمگیری دندان ها لق شدن دندان است چرا که به دلیل تجمع جرم برروی دندان ها این اتفاق رخ می دهد؛ اما بعد از برداشته شدن جرم فرد متوجه این فواصل و لقی دندان ها می شود، البته این موارد برای تمامی افرادی که تحت جرمگیری قرار می گیرند اتفاق نمی افتد. به طور معمول افرادی که دندان های سالمی دارند و به سرعت متوجه وجود جرم می شود و جرمگیری می کند این گونه مشکلات ایجاد نمی شود. انجام جرمگیری سبب از بین رفتن بوی بد دهان و لثه ها به سرعت به قوام، رنگ و سلامت طبیعی خود باز می گردند ولی در افرادی که جرم ها به مدت طولانی باقی می مانند و نسبت به برداشتن آن ها بی تفاوتی وجود دارد،بیماری لثه تحلیل استخوان و لثه وجود دارد.

مهم ترین علت انجام جرمگیری دندان

جرم سبب تحلیل لثه و بافت های نگه دارنده دندان می شود. در صورت داشتن جرم فراوان لثه ها عقب نشینی کرده و غشای کاذب روی سطح ریشه دندان به جای لثه ایجاد می گردد. بنابراین پس از انجام جرمگیری با افزایش حساسیت های دندانی مواجه خواهیم بود. در حقیقت ایجاد حساسیت به دلیل پیدا شدن سطح ریشه به حفره دندان است.

از آنجایی که ریشه به وسیله مینای دندان پوشیده نشده است در مقابل تغییرات حرارتی با واکنش همراه خواهد بود. البته پس از مدتی یا برگشتن مجدد لثه حساسیت روی سطح ریشه دندان کاهش می یابد.

روش‌های پیشگیری از ایجاد جرم در دندان ها

روش‌های پیشگیری از ایجاد جرم در دندان ها

رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین رعایت تغذیه مناسب و صحیح در پیشگیری از بروز این مشکل تاثیر بسزایی دارد. البته باید بدانید که روش های دیگری نیز وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✳️ مسواک زدن آن هم به شکل کاملا درست و صحیح د رطول روز می تواند در پیشگیری از ایجاد جرم دندان بسیار موثر باشد.

✳️ استفاده نخ ندان به منظور تمیز کردن فضای بین دندان ها از ایجاد جرم جلوگیری می کند.

✳️ حتما در طول روز آب مصرف کنید چرا که این کار باعث شده شیرینی استفاده شده از روی دندان ها پاک شود.

✳️ حتما مراجعه منظم به دندانپزشک داشته باشید تا با بررسی های انجام شده توسط ایشان بتوان از ایجاد مشکلات حاد تر جلوگیری کرد.

✳️ حتما به وعده های غذایی خود دقت کتید در واقع مصرف شیرینی جات، نوشیدنی های الکلی و … جرم دندان را افزایش می دهد.

تمامی موارد نام برده می‌توانند به حفظ بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از جرمگیری بسیارموثر باشد.

آیا استفاده از خمیر دندان های ضد جرم مفید است؟

جرم سطوح دندانی با استفاده از مسواک و خمیر دندان پاک نمی شود. برای این کار بایستی دندانپزشک با استفاده از ابزارها و روش های مختلف از وسایل دستی، لیزر، ایرفلو یا اولتراسونیک جرم ها را از سطوح دندان پاک کند. همچنین با استفاده از خمیرهای مخصوص اقدام به بروساژ لک های باقی مانده می کند.

برخی از خمیر دندان ها به دلیل داشتن مواد سایند در صورت آنکه همیشه مورد استفاده قرار گیرند می توانند برخی از لک های دندانی که رسوب کرده اند را تمیز کنند. لازم است بدانید استفاده همیشگی از آن ها توصیه نمی شود، زیرا به دلیل دارا بودن مواد ساینده خراش های بر روی سطوح دندان ایجاد می شود. این خمیر دندان ها زمینه ساز تجمع و چسبندگی پلاک میکروبی می شود و با مرور زمان با خوردن برخی مواد خوراکی جرم های دندانی تشکیل می گردد.

سوالات متداول

آیا می توان جرمگیری بر روی ایمپلنت دندان و لمینت انجام دهیم؟

دندانپزشک می تواند با استفاده از روش های مختلف همچون اولتراسونیک و ابزارهای دستی بدون احتمال خراشیدگی سطوح دندانی را تمیز نماید. اما به طور معمول این دسته از افرادی که لمینت یا ایمپلنت انجام داده اند بایستی به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نمایند تا مطمئن شوند که دندان های سالم دارند تا از بروز عفونت ها و لق شدن دندان ها پیشگیری نمایند، زیرا ایمپلنت دندان همانند یک دندان طبیعی نیاز به توجه ویژه ای دارد.

آیا جرمگیری دندان خطرناک است؟

اکثریت افراد تصور می کنند که جرمگیری دندان سبب از بین رفتن مینای دندان و زمینه ساز ابتلا به پوسیدگی دندان می شود. در حالی که باقی ماندن جرم های دندانی بر روی بافت های نگهدارنده دندان و لثه مضر بوده و سبب ابتلا به بیماری لثه می شود. وجود جرم های دندانی مضر بوده و سبب تجمع و تکثیر میکروب ها می شود. تنها با جرمگیری می توان آن را برطرف نمود.
گفتنی است که با انجام جرمگیری، جرم های دندانی برطرف شده و همین امر سبب می گردد تا دندان تغییرات حرارتی را بهتر تشخیص دهد و حساس شود. لازم به ذکر است که این حساسیت موقتی بوده و ظرف مدت زمان بسیار کوتاه برطرف می گردد، لذا به هیچ عنوان نگران کننده نخواهد بود.

چرا جرمگیری دندان ضروری است؟

جرمگیری دندان ضروری است زیرا پاکسازی منظم دندان‌ها و فضاهای میان دندانی از جرم‌ها و رسوبات، از بین بردن بقایای غذا و پلاک دندانی، و جلوگیری از تشکیل تارتار و سایر مشکلات دندانی مانند تسویه‌نشدن دندان‌ها و عفونت‌های لثه را به همراه دارد. همچنین، جرمگیری دندان به حفظ سلامت دهان و دندان‌ها، کاهش بوی بد دهان، و بهبود ظاهر و زیبایی دندان‌ها کمک می‌کند با توجه به تمامی ثث

کلام آخر

در انتها بایستی بگوییم که عدم رعایت بهداشت دهان و عدم مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند باعث رسوب جرم برای سطوح دندانی شود. عدم رعایت بهداشت به مرور زمان می تواند موجب بیماری لثه، تحلیل استخوان، لقی دندان ها و ایجاد فاصله بین دندان ها و ظاهر نازیبا شود.

بدین ترتیب در صورت آنکه می خواهید ظاهر نازیبایی نداشته باشید و با بوی بد دهان مواجه نشوید بایستی بهداشت دهان را به خوبی رعایت نمایید. اما در صورت وجود رسوبات دندانی ناچار از حذف آن ها هستید، این باور که دستگاه های جرمگیری می تواند سبب خراش و آسیب به مینای دندان شود یک باور غلط است. همین طور برداشته شدن جرم ها بعد از جرمگیری می تواند منجر به ایجاد حساسیت موقت شود که پس از چند روز برطرف خواهد شد. دکتر یگانه موسوی زاده یکی از بهترین دندانپزشک ها در زمینه جرم گیری دندان است.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان

با پیشرفت پوسیدگی دندان و تخریب بیش از حد تاج دندان به گونه ای که مغز دندان یا پالپ دندان آسیب دیده باشد نیاز به درمان ریشه دندان خواهیم داشت به طور معمول در چنین مواقعی آسیب پالپ دندان با تحریکات همچون درد همراه خواهد بود. درمان ریشه دندان تحت عنوان درمان اندو دانتیک...

ترمیم کامپوزیت دندان در مشهد

ترمیم کامپوزیت دندان در مشهد

حفره یک گودال کوچک روی دندان است که در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شود. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که اسیدهای ناشی از باکتری ها و پلاک ها مینای دندان را تجزیه کنند. همانطور که اسیدها دندان را فرسایش می دهند، نقاط ضعفی روی دندان ایجاد می کنند که به حفره تبدیل می شوند...

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی دندان در دندانپزشکی مانند بسیاری از موارد پاراکلینیک می تواند در تشخیص و همچنین انتخاب درمان مناسب در روند بهبود فرد نقش بسزایی داشته باشد. امروزه اکثریت افراد از اثرات مضر آن در دندانپزشکی آگاهی دارند، هنگامی رادیوگرافی دندان برای آن ها تجویز می شود، ممکن...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + نه =

تماس با پزشک