( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
دکتر یگانه موسوی زاده » دندانپزشکی زیبایی » تفاوت جرمگیری و بلیچینگ

تفاوت جرمگیری و بلیچینگ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

سفیدی و تمیزی دندان ها تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و شادابی چهره دارد. دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است منجر به زرد شدن دندان ها شوند. مصرف بیش از اندازه قهوه و چای، استفاده از خوراکی هایی که اسیدی هستند و کشیدن سیگار از رایج ترین دلایل زرد شدن دندان ها است. خوشبختانه امروزه روش های پزشکی مختلفی وجود دارند که به سفید شدن و زیبایی بیشتر دندان ها منجر می شوند. از رایج ترین روش های سفید کردن دندان ها جرمگیری و بلیچینگ است. این دو روش می توانند به روشن تر شدن دندان ها کمک نمایند. اما نکته قابل توجه تفاوت میان این روش ها و مناسب ترین آن ها با توجه به شرایط دندان است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با تفاوت های میان جرم گیری و بلیچینگ به طور کامل آشنا کنیم.

جرمگیری دندان چیست؟

یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های پزشکی جرمگیری است که به منظور سفید کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از مواقع لایه ای بی رنگ به صورت جرم و پلاک های میکروبی روی دندان ها را می پوشاند.

جرمگیری دندان

در صورتی که از مسواک و یا نخ دندان استفاده نشود این جرم ها سفت شده و به سطح دندان ها می چسبند. در این صورت به مرور زمان منجر به آسیب دیدگی لثه و دندان ها می شوند و سطح دندان ها را نیز زرد می نمایند. جرم گیری از رایج ترین روش هایی است که به منظور برداشت این جرم ها از روی دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

به همین دلیل جرمگیری دندان یا بروساژ می تواند به کاهش پوسیدگی های ناشی از جرم دندان ها کمک نماید. بنابراین در پیشگیری از بروز بیماری های لثه نیز بسیار موثر است. از مهم ترین مزایای جرم گیری دندان ها می توان به دوام بسیار بالای آن اشاره نمود. در صورتی که پس از جرم گیری بهداشت دندان ها به خوبی رعایت شود، تا مدت های طولانی نیاز به جرم گیری مجدد دندان ها نمی باشد.

جرمگیری دندان معمولا به دو روش استفاده از ابزارهای دستی و اولتراسونیک انجام می شود.

بلیچینگ دندان چیست؟

روش دیگر سفید کردن دندان بلیچینگ است که به صورت تخصصی تر مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از مواقع افراد با وجود استفاده از مسواک باز هم با زردی دندان ها مواجه هستند. این موضوع ممکن است بسیار آزاردهنده باشد و اعتماد به نفس آن ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در این صورت می توانند از روش جدی تری مانند بلیچینگ برای سفید کردن دندان ها استفاده نمایند. این روش به گونه ای است که تمامی لکه های طبیعی روی دندان ها را با کمک مواد شیمیایی مخصوص برطرف می نماید.

بلیچینگ روش های مختلفی دارد که با توجه به شرایط دندان ها می توان از مناسب ترین آن ها استفاده نمود. بلیچ در خانه یا هوم بلیچ، پاور بلیچینگ و آفیس بلیچ از متداول ترین روش های سفید کردن دندان است، که بهترین آن ها بلیچینگ آفیس یا سفید کردن دندان در دندانپزشکی است.

بلیچینگ دندان

این روش امروزه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و موجب می شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. ماندگاری نسبتا بالای این روش از دیگر دلایل محبوبیت آن است. در این روش برای سفید نمودن دندان ها از مواد شیمیایی مخصوص استفاده می شود.

به طور کلی امروزه بلیچینگ از سریعترین و بهترین روش های سفید کردن دندان است که بهتر است در مطب و محیطی کاملا ایمن انجام شود. از آنجایی که این روش ماندگاری نسبتا زیادی دارد، بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای سفید کردن دندان های خود از بلیچینگ استفاده نمایند. اما نکته قابل توجه این است که بسیاری از عوامل می تواند در میزان ماندگاری آن نقش بسیار موثری داشته باشند. به طور مثال مصرف مواد خوراکی اسیدی مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی و … بلافاصله پس از بلیچینگ منجر به تغییر رنگ دندان ها می شود.

تفاوت جرمگیری و بلیچینگ

تفاوت میان جرمگیری و بلیچینگ دندان

همانطور که پیش از این گفتیم بلیچینگ و جرمگیری از روش های سفید کردن دندان است. این دو روش دارای تفاوت هایی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

1

جرمگیری دندان به رفع پلاک های باکتریایی و جرم هایی که منجر به بوی بد دهان و ظاهر نامناسب دندان ها شده اند، کمک می نماید. در صورتی که بلیچینگ به سفید شدن دندان هایی که زرد رنگ هستند و فاقد جرم بوده، منجر می شود.

2

جرمگیری منجر به روشن تر شدن دندان ها می شود، اما نمی تواند به اندازه بلیچینگ در سفید شدن دندان ها موثر باشد. با این وجود اگر دندان های شما به جرم گیری نیاز داشته باشد و بخواهید بلیچینگ کنید، در ابتدا باید جرم گیری انجام شود.

3

بلیچینگ تنها روش زیبایی بوده و منجر به سفید شدن دندان ها می شود. در صورتی که جرم گیری علاوه بر زیبایی یک روش درمانی برای رفع رسوبات و پیشگیری از آسیب های جدی تر لثه و دندان ها می باشد.

4

هزینه جرم گیری کمتر از هزینه بلیچ دندان ها است. اما بلیچینگ آسیب کمتری را متوجه دندان ها می نماید. زیرا در جرم گیری ممکن است بخشی از سطح دندان ها نیز به همراه رسوبات تراشیده شود.

کدام روش سفید کردن دندان ها بهتر است؟

با توجه به شناخت تفاوت های میان جرمگیری و بلیچینگ دندان متوجه شدید که هر کدام از این روش ها به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین نمی توان گفت که دقیقا کدام روش بهترین روش برای سفید کردن دندان ها محسوب می شود. در صورتی که دندان های شما به صورت طبیعی زرد بوده و یا لکه هایی از کودکی روی آن ها باقی مانده، بلیچینگ می تواند بهترین روش برای سفید کردن دندان های شما باشد. اما زمانی که دندان های شما به دلیل وجود جرم و پلاک های باکتریایی زرد شده باشند، بهترین روش برای سفید کردن دندان های شما جرم گیری دندان ها است. زیرا علاوه بر سفید نمودن دندان ها به رفع بوی بد دهان، پیشگیری از بیماری های لثه و آسیب های دندانی نیز کمک می نماید.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
کامپوزیت دندان در بارداری

کامپوزیت دندان در بارداری

ما در این نوشتار قصد داریم تا در مورد کامپوزیت دندان در بارداری، عواقب و مشکلاتی که می تواند به همراه داشته باشد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. دقت داشته باشید که زیبایی دندان ها امروزه دغدغه بسیای از افراد است از همین رو خیلی از خانم ها ممکن است در دوران...

هزینه کامپوزیت دندان در مشهد سال (1403)

هزینه کامپوزیت دندان در مشهد سال (1403)

در تعیین هزینه کامپوزیت دندان، ترکیبی از عوامل مختلف مانند منطقه جغرافیایی، دستمزد دندانپزشک، تخصص و مهارت، مارک کامپوزیت و... تاثیرگذار هستند. ولی تعیین هزینه دقیق کامپوزیت نیاز به بررسی حضوری توسط دندانپزشک دارد چون وضعیت دندان هر فرد با فرد دیگر متفاوت است پس همین...

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت‌ها تحت تأثیر عواملی مانند مراقبت، نوع استفاده، روش نصب کامپوزیت، میزان تجربه پزشک و ... بستگی دارد. مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر طول عمر کامپوزیت‌ها، روش‌های بهبود ماندگاری و ارائه راهکارهای عملی برای استفاده بهینه از این ماده ترمیمی می‌پردازد....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − نه =

تماس با پزشک