( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دکتر یگانه موسوی زاده » دندانپزشکی درمانی » نخ دندان چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

نخ دندان چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نخ دندان یکی از مناسب ترین ابزارهای مراقبت از دندان شناخته می شود. این روزها کمتر خانه ای پیدا می شود که در آن، این ابزار مورد استفاده قرار نگیرد. امروزه تمامی دندان پزشک ها به بیماران خود توصیه می کنند تا حداقل روزی یک بار از نخ دندان برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنند. این محصول باعث محافظت از لثه ها و دندان های شما خواهد شد. استفاده صحیح از نخ دندان نیازمند داشتن آگاهی است. در این مقاله به بررسی توضیحاتی درمورد نحوه صحیح استفاده از این ابزار می پردازیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

چگونه اصولی مسواک بزنیم؟

کاربرد های نخ دندان چیست؟

با استفاده از این ابزار می توان به طرز شگفت انگیزی از دندان ها مراقبت کرد. از نخ دندان برای پاک کردن خرده های غذا در دندان استفاده می شود.

همانطور که می دانید، بین دندان ها فاصله هایی وجود دارند که ممکن است حین خوردن غذاهای مختلف با خرده های غذا پر شوند. به این خرده ها در اصطلاح پلاک گفته می شود. از آنجایی که این پلاک ها معمولا در فاصله های بین دندان قرار می گیرند، پاک کردن آن ها به وسیله مسواک کمی سخت است.

کاربرد نخ دندان

استفاده از نخ دندان می تواند به راحتی پلاک ها را از سطح دندان پاک کند. همانطور که می دانید در صورت پاک نشدن این پلاک ها از سطح دندان، ممکن است مشکلات زیادی برای سلامت دهان و دندان حاصل شود. این پلاک ها می توانند باعث خرابی دندان ها و یا ایجاد جرم روی آن ها شوند.

روش استفاده صحیح از نخ دندان

در این قسمت از محتوا به بررسی نکاتی در مورد استفاده صحیح از نخ دندان می پردازیم. دانستن این نکات می تواند به شما کمک کند تا دندان هایی سالم و تمیز داشته باشید. در ادامه به بررسی این نکات کلیدی برای استفاده از این ابزار خواهیم پرداخت.

باید ابتدا حدود 45 تا 50 سانتی متر از نخ دندان برداشته و بخشی زیادی از آن را دور انگشتان وسط دست خود بپیچید تا کنترل کردن نخ برای شما آسان شود.

طرز صحیح کشیدن نخ دندان(1)
طرز صحیح کشیدن نخ دندان(2)

حدود 2 تا 5 سانتی متر از نخ باید بین دو انگشت شما آزاد باشد.

سپس باید به وسیله انگشت شست خود، نخ را به سمت فاصله بین دندان ها هدایت کنید. البته باید دقت داشته باشید، حین انجام این کار به لثه های خود آسیبی وارد نکنید.

طرز صحیح کشیدن نخ دندان(3)
طرز صحیح کشیدن نخ دندان(4)

هنگام حرکت دادن نخ باید عملیات را به آرامی انجام دهید. بهتر است کمی نخ را بلغزانید تا پلاک ها به طور کامل از سطح دندان و لثه جدا شوند. بهتر است از حرکات زیگزاگی آرام برای تمیز کردن دندان ها استفاده کنید.

این روش ها را می توانید برای استفاده از هر نوع نخ دندانی به کار ببرید. نخ دندان های مومی، اسفنجی، غیر مومی و… از جمله انواع این ابزارها به شمار می روند. شما با به کار گیری این روش ها می توانید به راحتی دندان های خود را پاک کنید.

استفاده از ابزارهای کمکی برای پاک کردن دندان و لثه

متاسفانه بسیاری از افراد از روش صحیح استفاده از نخ دندان آگاهی ندارند. این افراد ممکن است حین استفاده از این ابزار به دهان و دندان خود آسیب برسانند. بنابراین این افراد برای استفاده راحت تر از نخ دندان باید از ابزارهایی کمک بگیرند.

یکی از این ابزارها نگهدارنده نخ است. این ابزار یک وسیله پلاستیکی است که نخ بین دو لبه آن قرار می گیرد. سپس می توان به وسیله آن به راحتی دندان را تمیز کرد. البته پس از استفاده باید نخ را جدا نموده و نگهدارنده را به وسیله دهان شویه به خوبی تمیز کنید. برس دندان نیز به عنوان نوعی نخ دندان شناخته می شود. این برس بسیار ظریف بوده و به راحتی از شیارهای بین دندان و لثه رد می شود و دندان را تمیز می کند.

نگهدارنده نخ دندان

بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان

همانطور که گفته شد، دندان پزشک ها معمولا به مراجعه کنندگان خود توصیه می کنند که روزی حداقل یک مرتبه از نخ دندان استفاده کنند. اما بهتر است بدانیم که چه زمانی بهتر است از این ابزار برای پاکسازی دندان استفاده کنیم؟ به طور کلی بهتر است پس از صرف غذا از نخ دندان استفاده کنید. همچنین پس از خوردن خوراکی های چسبنده مانند شیرینی و شکلات نیز بهتر است از این ابزار برای پاک کردن دندان استفاده نمایید.

در واقع می توان گفت که زمان استفاده از نخ دندان مسئله زیاد مهمی نیست. شما می توانید هر موقع که زمان و حوصله داشتید، برای تمیز کردن دندان های خود از این ابزار استفاده کنید. البته شب و موقع خواب زمان مناسبی برای انجام این کار است. چرا که در این صورت شما می توانید تمام پلاک هایی که در طول روز روی دندان شما جمع شده است را به طور کامل از سطح آن ها پاک کنید.

برای نخ کشیدن دندان های ارتودنسی شده باید چه اقدامی اندیشید؟

موقع ارتودنسی روی دندان ها یک قالب یا براکت سیمی قرار می دهند. هنگام استفاده از نخ دندان برای دندان های ارتودنسی شده، ممکن است نخ به براکت سیمی گیر کرده و موجب آزار شما را فراهم کند. به همین دلیل خیلی از افرادی که دندان های خود را ارتودنسی کرده اند، از کشیدن نخ دندان خودداری می کنند.

جالب است بدانید این روزها، نخ دندان های مناسب برای دندان های ارتودنسی شده نیز تولید می شود. با استفاده از این انواع نخ، حین نخ کشیدن هیچ آسیبی متوجه برکت دندان شما نخواهد شد. این نخ های مخصوص به راحتی از زیر قالب ارتودنسی رد می شوند و دندان های شما را پاک خواهند کرد.

خلاصه و جمع بندی در مورد نخ دندان

یکی از ابزارهای مراقبت از دهان و دندان، نخ دندان است. امروزه بسیاری از افراد برای مراقبت از دندان های خود از این ابزار استفاده می کنند. نخ های دندان در انواع مختلفی تولید می شوند که شما با توجه به سلیقه خود می توانید یکی از آن ها را مورد استفاده قرار دهید. بهتر است پس از خوردن غذا عملیات کشیدن نخ را انجام دهید. در این صورت پلاک ها به طور کامل از دندان شما پاک می شوند. باید هنگام کشیدن نخدست خود را به آرامی حرکت دهید تا آسیبی متوجه لثه شما نشود.

بهترین دندانپزشک؛ شناخت ویژگی‌های یک متخصص دندانپزشکی

برچسب ها:
مقالات مرتبط
جرمگیری دندان در مشهد

جرمگیری دندان در مشهد

در واقع جرمگیری دندان جهت پاک کردن جرم ها از روی دندان ها انجام می شود از همین رو حداقل بایستی سالی یک مرتبه برای انجام جرمگیری به دندانپزشکی مراجعه نمایید. بزاق دهان دارای املاح زیادی است که این املاح قدرت رسوب کردن را خواهند داشت که به طور معمول باقی ماندن املاح در...

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان

با پیشرفت پوسیدگی دندان و تخریب بیش از حد تاج دندان به گونه ای که مغز دندان یا پالپ دندان آسیب دیده باشد نیاز به درمان ریشه دندان خواهیم داشت به طور معمول در چنین مواقعی آسیب پالپ دندان با تحریکات همچون درد همراه خواهد بود. درمان ریشه دندان تحت عنوان درمان اندو دانتیک...

ترمیم کامپوزیت دندان در مشهد

ترمیم کامپوزیت دندان در مشهد

حفره یک گودال کوچک روی دندان است که در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شود. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که اسیدهای ناشی از باکتری ها و پلاک ها مینای دندان را تجزیه کنند. همانطور که اسیدها دندان را فرسایش می دهند، نقاط ضعفی روی دندان ایجاد می کنند که به حفره تبدیل می شوند...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − پانزده =

تماس با پزشک