( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
دکتر یگانه موسوی زاده » دندانپزشکی درمانی » ترمیم کامپوزیت دندان در مشهد

ترمیم کامپوزیت دندان در مشهد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

حفره یک گودال کوچک روی دندان است که در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شود. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که اسیدهای ناشی از باکتری ها و پلاک ها مینای دندان را تجزیه کنند. همانطور که اسیدها دندان را فرسایش می دهند، نقاط ضعفی روی دندان ایجاد می کنند که به حفره تبدیل می شوند که  می توان آن را با ترمیم کامپوزیت دندان درمان کرد.

پر کردن کامپوزیت جایگزینی بدون فلز و جیوه برای پر کردن دندان های پوسیده است. این پرکننده از رزین کامپوزیت ساخته شده است که از ترکیب ظریفی از مواد مانند پلاستیک و شیشه ریز تشکیل شده است. اگرچه پر کردن کامپوزیت به اندازه آمالگام قوی نیست، اما به اندازه کافی قوی هستند که برای هر نوع ترمیم دندان مورد استفاده قرار گیرند.

با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی ترمیم کامپوزیت دندان و میزان دوام آن بپردازیم.

ترمیم کامپوزیت دندان

ترمیم های کامپوزیت که معمولاً به عنوان پر کردن دندان نامیده می شود، یکی از متداول ترین خدمات دندانپزشکی است .

ترمیم کامپوزیت دندان یک گزینه ترمیم دندان برای دندانی است که دچار پوسیدگی، ترک و شکستگی شده است. با این حال، محبوب ترین کاربرد آن به عنوان درمان پوسیدگی دندان است. مواد پرکننده زیادی برای دندان‌های پوسیده وجود دارد، اما پرکننده‌های کامپوزیت ترجیح داده می‌شوند زیرا برای مطابقت با رنگ دندان‌های موجود قابل تنظیم هستند. بنابراین، از نظر زیبایی برای استفاده در دندان های جلویی یا قسمت های قابل رویت دندان مناسب تر هستند.

در بیشتر موارد، دندانپزشک سایه پرکردگی سفید شما را با دندان های اطراف مطابقت می دهد. ماده مورد استفاده برای پرکردن سفید، یک رزین کامپوزیت زیست سازگار است که گزینه بصری جذاب در مقایسه با پر کردن نقره (آمالگام) سنتی است.

ترمیم کامپوزیت دندان

کاربرد ترمیم کامپوزیت دندان

ترمیم های رزین کامپوزیت زیبایی ساختار دندان آسیب دیده را بازسازی می کند. ترمیم های کامپوزیت همه کاره هستند و می توانند در انواع ترمیم های دندان مانند موارد زیر استفاده شود:

  • پرکردن دندان
  • ونیرهای کامپوزیت
  • خاتم

علاوه بر این، هدف کلی ترمیم کامپوزیت دندان، تجدید عملکرد دندان و دادن ظاهری طبیعی به آن است. همچنین یکی دیگر از گزینه های درمانی با استفاده از رزین های کامپوزیت، کامپوزیت ونیر است. دندانپزشک شما با این گزینه درمانی می تواند عیوب دندان، از جمله ترک های کوچک، تراشه ها یا شکاف ها را برطرف کند.

کاربرد ترمیم کامپوزیت
کاربرد ترمیم کامپوزیت

مزایای پر کردن کامپوزیت چیست؟

مهمترین مزیت انتخاب پرکننده های کامپوزیت همرنگ بودن آنها است، به این معنی که به عنوان یک راه حل زیبایی عالی برای حفره ها عمل می کنند، به خصوص اگر دندان های ردیف جلو آسیب ببینند.

پر کردن و ترمیم کامپوزیت دندان مزایای متعددی دارد که عبارتند از:

  • محافظه کارانه: در هنگام قرار دادن مواد کامپوزیت، تنها بخشی از دندان طبیعی از بین می رود
  • زیبایی شناسی: این ماده برای مطابقت با رنگ مینا قابل تنظیم است و اجازه می دهد پرکننده با دندان های باقی مانده ترکیب شود.
  • بادوام:  ترمیم کامپوزیت می تواند در استفاده معمولی روزانه مقاومت کند
  • قابلیت تعمیر: اگر پرکننده دچار تراشه یا شکستگی شود، پرکننده کامپوزیت قابل تعمیر است.
  • ایمنی: هیچ نگرانی ایمنی شناخته شده ای در مورد استفاده از ترمیم کامپوزیت وجود ندارد

بیشتر بخوانید=> کامپوزیت دندان

فرآیند ترمیم کامپوزیت چگونه است؟

اگر یک یا چند دندان پوسیدگی نشان دهند ممکن است به ترمیم کامپوزیت دندان نیاز داشته باشید.

فرآیند اعمال پر کردن کامپوزیت آسان و ساده است. این روش در یک جلسه دندانپزشکی انجام می شود و حدود 30 دقیقه طول می کشد. دندانپزشک درمان را با تمیز کردن دندان و برداشتن کامل قسمت پوسیده دندان شروع می کند تا از خطر عفونت مجدد یا ایجاد حفره جلوگیری کند. این روش معمولاً فقط به بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان نیاز دارد.

پس از تمیز کردن دندان، دندانپزشک حفره را زبر می کند تا بافتی ایجاد کند که به رزین کامپوزیت اجازه می دهد تا به دندان بچسبد. پس از 30 ثانیه دندان شسته و خشک می شود. مواد رزین کامپوزیت در داخل حفره قرار می گیرد و با نور UV سخت می شود. در نهایت، متخصص دندانپزشکی دندان را صیقل می دهد تا براق شود و با دندان های دیگر ترکیب شود.

میزان ماندگاری ترمیم کامپوزیت دندان

ترمیم های کامپوزیت مانند دندان های طبیعی شما عمل می کنند.  این بدان معناست که آنها همچنین می توانند مانند دندان های معمولی شما تراشه کنند و بشکنند.

این نوع ترمیم بسته به عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی و عادات بهداشت دهان و دندان شما می تواند برای مدت طولانی باقی بماند. تمام غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند دندان های طبیعی شما را لکه دار کنند می توانند پرکننده های کامپوزیت شما را نیز لکه دار کنند.

با این حال، می توانید طول عمر ترمیم های رزین کامپوزیت خود را با رعایت یک روال بهداشت دهان و دندان افزایش دهید. این شامل مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یا استفاده از مسواک های بین دندانی حداقل یک بار در روز است.

علاوه بر این، مهم است که در معاینات منظم دندانپزشکی خود شرکت کنید. اینها کمک می کنند تا ترمیم های شما در شکل خوبی باشند. دندانپزشک شما همچنین ممکن است بتواند ونیرهای کامپوزیت شما را مجدداً پر کند تا طول عمر آنها افزایش یابد.

هزینه ترمیم کامپوزیت

هزینه ترمیم کامپوزیت بیشتر از پر کردن آمالگام است و همیشه تحت پوشش طرح های بیمه نیستند. هیچ پرکردگی دندان برای همیشه دوام نمی آورد و مطالعات نشان می دهد که پرکردگی های کامپوزیت ممکن است دوام کمتری نسبت به پرکننده های آمالگام داشته باشند. اما پرکردن های همرنگ دندان در حال حاضر به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا برای بیمارانی که ظاهر طبیعی تری را ترجیح می دهند، انتخاب خوبی هستند.

کلام آخر

پر کردن کامپوزیت یک ترمیم دندان موثر است که توسط دندانپزشک برای بازگرداندن سلامت دهان و دندان و تغییر ظاهر دندان پوسیده استفاده می شود. اگر به دنبال راهی برای رفع حفره های روی دندان خود هستید، باید با بهترین دندانپزشک خود در مورد ترمیم کامپوزیت صحبت کنید.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
جرمگیری دندان در مشهد

جرمگیری دندان در مشهد

در واقع جرمگیری دندان جهت پاک کردن جرم ها از روی دندان ها انجام می شود از همین رو حداقل بایستی سالی یک مرتبه برای انجام جرمگیری به دندانپزشکی مراجعه نمایید. بزاق دهان دارای املاح زیادی است که این املاح قدرت رسوب کردن را خواهند داشت که به طور معمول باقی ماندن املاح در...

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان

با پیشرفت پوسیدگی دندان و تخریب بیش از حد تاج دندان به گونه ای که مغز دندان یا پالپ دندان آسیب دیده باشد نیاز به درمان ریشه دندان خواهیم داشت به طور معمول در چنین مواقعی آسیب پالپ دندان با تحریکات همچون درد همراه خواهد بود. درمان ریشه دندان تحت عنوان درمان اندو دانتیک...

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی دندان در دندانپزشکی مانند بسیاری از موارد پاراکلینیک می تواند در تشخیص و همچنین انتخاب درمان مناسب در روند بهبود فرد نقش بسزایی داشته باشد. امروزه اکثریت افراد از اثرات مضر آن در دندانپزشکی آگاهی دارند، هنگامی رادیوگرافی دندان برای آن ها تجویز می شود، ممکن...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

تماس با پزشک