( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

اینله و انله چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اینله و انله نوعی ترمیم برای دندان های خلفی هستند که دچار پوسیدگی های خفیف تا متوسط شده اند، یا ترک خوردگی و شکستگی دارند و از سوی این صدمه به حدی نیست که دندان نیاز به روکش داشته باشد.

افرادی برای این نوع روش درمانی مناسب هستند که دندان های آن ها به قدری پوسیدگی و خرابی دارد که نمی توانند آن را با پرکردن طبیعی درمان نمود و از جانبی قسمت قابل توجه ای از ساختار دندان سالم مانده است که لزومی به روکش دندان نمی باشد، با این روش دندانپزشک می تواند به حفظ ساختمان دندان اصلی کمک نماید.

اینله-و-انله-چیست؟

اینله و انله چیست؟

اینله دندان از مواد سرامیکی همچون پورسه لند و کامپوزیت دندان به رنگ طبیعی دندان ساخته می شود، گاهی اوقات ممکن است دندان ها به درستی پر نشده باشند و ظاهری زیبایی نداشته باشند که در چنین مواقعی دندانپزشک می تواند برای پر کردن دندان از مواد اینله استفاده نماید و ظاهر زیبایی به دندان ببخشد. ترمیم دندان با اینله با فرآیند باندینگ یا چسباندن مواد به دندان انجام می شود و باندینگ دندان را محکم می کند و باعث می شود که اینله از دندان جدا نشود.

انله دندان همانند اینله فرآیندی است که برای پرکردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد، اما سطح روی دندان یا سطح جونده را تحت پوشش قرار می دهد و برجستگی های دندان را شکل می دهد.

در گذشته انله از طلا ساخته می شد اما امروزه اکثریت افراد تمایل دارند که انله از مواد همرنگ دندان ساخته شود و اگر انله از مواد سرامیکی ساخته شود برای چسباندن آن به دندان بایستی از فرآیند باندینگ استفاده نمود که این هم دندان را محکم تر کرده و هم سبب می گردد که انله از دندان جدا نشود.

پس از چسباندن اینله و انله به دندان پالیش انجام می شود تا در نهایت لایه ای زیبا و صاف ایجاد شود. به طور معمول جلسات انجام این نوع روش درمانی زمان بر است و گاهی اوقات کمی بیشتر از یک ترمیم ساده ممکن است به طول انجامد.

به طور معمول پس از نصب اینله و انله کمی احساس ناخوشایندی ممکن است وجود داشته باشد، اما با گذشت زمان برطرف می شود. در صورت آنکه کمی احساس درد دارید می توانید با مصرف مسکن به کنترل درد بیانجامید.

نحوه قرار گیری اینله و انله به چه صورت است؟

به طور کلی ترمیم های دندان به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شوند. ترمیم های دندانی مستقیم در مطب دندانپزشک انجام می شود اما ترمیم های غیر مستقیم در لابراتوار دندانپزشک انجام می شود.

به طور معمول ترمیم های انله غیر مستقیم هستند اما می توان در برخی مطب های دندانپزشکی با سیستم پیشرفته در مطب انجام داد.

انله غیر مستقیم

طی جلسه اول دندانپزشک با آماده سازی دندان پوسیدگی ها و جرمگیری های دندان را برطرف می کند و پس از آماده سازی دندان از ساختار دندان نمونه و قالب تهیه می شود، به لابراتوار ارسال می گردد و به دلیل آنکه قابل چندین هفته به طول می انجامد دندانپزشک جهت حفاظت از دندان نوعی پرکردگی دندان موقت را بر روی دندان قرار می دهد. در جلسه دوم پرکردگی موقت برداشته می شود و انله روی دندان چسبانده می شود.

انله مستقیم

در انله مستقیم همانند روش غیر مستقیم همان روند آماده سازی انجام می شود، اما بدون تهیه قالب و پرکردگی موقت، اقدام به طراحی اینله و انله در یک جلسه با سیستم های شبیه سازی کامپیوتری در مطب بر روی دندان بیمار سمان می شود.

ماندگاری اینله و انله ها

روشهای درمانی اینله و انله ماندگاری بالای دارد و به طور معمول از مواد سخت و بادامی ساخته می شوند که گاهی اوقات تا سی سال می توانند ماندگار باشند. برخلاف مواد پر کننده دندان قدیمی که مقاومت دندان ها را تا پنجاه درصد کاهش دهند، اینله ها و آنله ها می توانند مقاومت دندان را تا 75 درصد افزایش دهند. همین طور سبب می شوند که عمر دندان را طولانی نموده و از آسیب های بیشتر در آینده پیشگیری کنند.

کاربرد اینله و انله

اینله و انله هر دو یک روش ترمیمی هستند با این تفاوت که هر کدام از آن ها قسمت متفاوتی از دندان را می پوشانند، اینله دندان فضای بین شیار ها و لبه های گردی که در سطح مرکزی دندان قرار دارند را می پوشاند و شباهت بسیار زیادی با پرکردگی دارد و قسمت داخلی دندان را پر می کند.

در حالی که انله وسیع تر بوده و تا شیارهای طرفی دندان کشیده می شود و به دلیل پوشش گستردگی که انله ایجاد می کند به آن روکش تکه ای نیز گفته می شود. جالب است بدانید که اینله و انله ها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که پر کرده های قدیمی نیاز به تعویض یا برداشته شدن داشته باشند.

اینله-و-انله

مزایای درمان اینله و انله

ظاهری زیبا

ترمیم دندان با اینله و انله برخلاف آلیاژ های که مورد استفاده قرار می گیرند ظاهری زیبا و طبیعی دارند و همچنین در مقایسه با مواد همرنگ و کامپوزیت ها که برای ترمیم مورد استفاده قرار می گیرند احتمال تغییر رنگ یا لکه دار شدن آن ها بسیار کمتر است. پورسه لند نه تنها می تواند شکل دندان طبیعی باشد، بلکه الگو ها و بخش های سطحی دندان با کمی تغییر رنگ به طور طبیعی بازسازی می شوند.

استحکام و دوام بالا

دومین مزیت اینله و انله استحکام بالای آن ها می باشد. این نوع ترمیم کننده ها به اندازه روکش ها برای دندان های طبیعی مخرب نیستند و درمان تهاجمی به شمار نمی آیند. همچنین با محافظت از دندان های طبیعی استحکام دندان را افزایش می دهند.

کاهش پوسیدگی دندان

از دیگر مزیت های این نوع ترمیم کننده های دندانی این است که در برابر سایش بسیار مقاوم هستند و مانند پرکردگی ها روی دندان را می پوشانند. به دلیل استحکام و چسبندگی بالا با دندان ها احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

افزایش طول عمر

مواد ترمیم کننده اینله و انله نسبت به مواد پر کننده دندان طول عمر بیشتری دارند.

رعایت بهداشت دندان

برخلاف پرکردگی های ضعیف و ناقص اینله ها و انله ها به دلیل آنکه متناسب با دندان هر فرد ساخته می شوند مانع تجمع پلاک در دهان می شوند و به همین دلیل تمیز نگه داشتن آن ها آسان تر است.

عدم انبساط و انقباض

مواد ترمیم کننده اینله و انله همانند مواد پر کننده دندان دچار انبساط و انقباض نمی شوند، مواد ترمیمی به دلیل کاهش فشار روی دندان انبساط و انقباض را افزایش می دهند.

مزایای-اینله-و-انله

معایب اینله و انله

معایب این نوع روش درمان شامل موارد ذیل می باشد:

اینله و انله برخلاف پر کردن دندان در دو نوبت انجام می شوند، بدین ترتیب که در ابتدا حفره آماده شود و سپس قالب گیری انجام به لابراتوار ارسال گردد و در نهایت آنچه ساخته می شود در جلسه دوم سمان می شود. مگر آنکه دندانپزشک با  سیستم های کامپوتری بتواند طراحی کرده و سپس استفاده نماید.

هزینه های درمانی این نوع روش به دلیل داشتن مرحله لابراتوری نسبت به پر کردگی های طبیعی بیشتر خواهد بود. ولی از روکش های دندان ارزان تر خواهند بود.

اینله و انله فرسوده و کهنه نمی شوند اما برخی از سرامیک های سخت همچون زیرکونیا احتمال فرسایش دندان طبیعی که روی آن ها قرار می گیرند را دارند. به ویژه اگر مینای دندان طبیعی هنگام تنظیم اینله و انله کمی تخریب شده باشد، البته در صورتی که دندان اینله و انله شده روی دندانی قرار گیرد که روکش انجام شده باشد این احتمال از بین می رود.

از دیگر معایب این روش درمانی عدم موفقیت درمان می باشد، البته این شکست به دلیل انجام سمان دندان به صورت نادرست است که منجر به افتادن اینله و انله شود. در صورت آنکه اینله و انله را نگه دارید دندانپزشک می تواند مجدد آن را بر روی دندان قرار دهد.

مانند تمام روش های ترمیمی همچون کامپوزیت دندان، روکش و … در صورت آنکه به درستی انجام نشود و بهداشت دهان و دندان رعایت نشود احتمال پوسیدگی دندان وجود خواهد داشت. بنابراین بهداشت دهان و دندان در تمامی موارد بسیار مهم است.

پر کردن دندان و اینله

این دو فرآیند را می توان به جای یکدیگر انجام داد اما در زمان پوسیدگی های عمیق دندانی جهت ترمیم از اینله استفاده می کنند. در هر دو این فرآیند بخشی از دندان آسیب دیده را با استفاده از متای دندانپزشکی می تراشند و سپس با استفاده از مواد پر می کنند. ولی نوع موادی که از آن ها استفاده می شوند، متفاوت هستند.

فرآیند پر کردن دندان بسیار سریع تر انجام می شود و تنها در یک جلسه قابل انجام است، همچنین در آن از مواد کامپوزیت یا مواد ترکیب دیگر استفاده می شود که با اینله و انله متفاوت است. از سوی دیگر فضای داخلی دندان با قطعه ای سخت پر می شود که این مواد در لابراتوار ساخته می شود هرچند گاهی بعضی از دندانپزشکان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در مطب می سازند و این مواد از طلا یا سرامیک می باشد.

تفاوت اینله و انله و روکش چیست؟

تفاوت اینله و انله تنها در میزان پوشش سطح دندان است و در مقایسه بین انله و روکش بدین صورت است که روکش یکی از اصلی ترین روش های ترمیمی است برای پوسیدگی های خیلی وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که سطح پوسیدگی به قدری وسیع باشد که ساختار دندان از بین رفته باشد، اینله و حتی کامپوزیت معمولی نتیجه بخش نباشد از انله یا کران استفاده می شود.

در حقیقت انله در مقایسه با روکش دندان بایستی بگوییم که انله ساختار دندان را خیلی تغییر نمی دهد و برای نصب آن نیازی به تراش دندان نیست و هزینه آنها تقریبا یکسان است و گاها پیش می آید که انله هزینه کمتری نسبت به کران داشته باشد. انله روش بهتری است اما یکی از نکات منفی این است که نصب انله دشوار است و تا حد زیادی به مهارت دندانپزشک بستگی دارد و به طور معمول بیماران و دندانپزشکان کران را به انله ترجیح می دهند.

چه زمانی می بایست از اینله و انله یا کران استفاده می شود؟

زمان مناسب ترمیم دندان و استفاده از اینله و انله و حتی کران بسته به شرایط دندان بیمار و انتخاب روش درمانی توسط دندانپزشک متفاوت می باشد. همواره پیشگیری بهتر از درمان است و کم هزینه تر خواهد بود، با انجام کارهای ساده همچون رعایت بهداشت دهان و دندان، انجام معاینات روتین و سالانه توسط دندانپزشک می توان مانع از تحمیل شدن هزینه های زیاد و اتلاف وقت برای انجام درمان های پیچیده شویم.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
جرمگیری دندان در مشهد

جرمگیری دندان در مشهد

در واقع جرمگیری دندان جهت پاک کردن جرم ها از روی دندان ها انجام می شود از همین رو حداقل بایستی سالی یک مرتبه برای انجام جرمگیری به دندانپزشکی مراجعه نمایید. بزاق دهان دارای املاح زیادی است که این املاح قدرت رسوب کردن را خواهند داشت که به طور معمول باقی ماندن املاح در...

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان

با پیشرفت پوسیدگی دندان و تخریب بیش از حد تاج دندان به گونه ای که مغز دندان یا پالپ دندان آسیب دیده باشد نیاز به درمان ریشه دندان خواهیم داشت به طور معمول در چنین مواقعی آسیب پالپ دندان با تحریکات همچون درد همراه خواهد بود. درمان ریشه دندان تحت عنوان درمان اندو دانتیک...

ترمیم کامپوزیت دندان در مشهد

ترمیم کامپوزیت دندان در مشهد

حفره یک گودال کوچک روی دندان است که در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شود. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که اسیدهای ناشی از باکتری ها و پلاک ها مینای دندان را تجزیه کنند. همانطور که اسیدها دندان را فرسایش می دهند، نقاط ضعفی روی دندان ایجاد می کنند که به حفره تبدیل می شوند...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 17 =

تماس با پزشک