( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دکتر یگانه موسوی زاده » دندانپزشکی درمانی » درمان ریشه دندان در بیماران دیابتی

درمان ریشه دندان در بیماران دیابتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

درمان ریشه دندان یک روش درمانی است که در همه سنین می توان آن را انجام داد. در برخی مواقع افراد به دلایل مختلفی دچار برخی مشکلات در ریشه دندان خود می شوند که با توجه به معاینه پزشک مجبور به درمان ریشه دندان می شوند. این روش درمانی هم در کودکان هم در بزرگسالان انجام می شود. حال می خواهیم اطلاعاتی در رابطه با درمان ریشه دندان در بیماران دیابتی در اختیار شما بگذاریم زیرا یک سوال بسیار مهمی که برای افراد به وجود می آید این است که آیا بیماران دیابتی هم می توانند درمان ریشه دندان را انجام دهند؟ با ما همراه باشید.

درمان ریشه دندان چیست؟

در ابتدا بهتر است یک توضیح مختصر در این رابطه بدهیم. دندان از سه قسمت مینا دندان، دنتین و پالپ تشکیل می شود. اما می توان گفت که اولین سد برای ورود باکتری ها و صدمه های احتمالی به دندان ها مینای دندان می باشد. درست است که مینای دندان از استحکام بالایی برخوردار است اما ممکن است به مرور زمان دچار آسیب شوند و از بین برود؛ در این حالت فرد مجبور به انجام درمان ریشه دندان می شود. قابل ذکر است که این روش درمانی بسیار حساس است و لازم است که توسط یک دندانپزشک متخصص انجام شود. حال یک فیلم در رابطه با درمان ریشه دندان از خانم دکتر موسوی زاده باهم ببینیم.

بیماری دیابت

یکی از شایع ترین بیماری های متابولیکی همان بیماری قندی یا دیابت است. از علائم مشخص شدن این بیماری قند خون بالای 120 میلی گرم در دسی لیتر می باشد. در حالت کلی افرادی که نتوانند به اندازه کافی انسولین تولید کنند یا انسولینی که تولید شده را درست استفاده کنند به دیابت مبتلا هستند. افرادی که دارای شرایط چون کم تحرکی، سابقه دیابت در خانواده، سابقه دیابت بارداری و … هستند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

چرا بیماران دیابتی در روند درمانی دچار مشکل می شوند؟

درمان ریشه نیاز به خون رسانی به طرز درست و قند خون پایین دارد. دلیل آن که قند خون می تواند در روند درمان تاثیر بگذارد این است که زخم ها در افرادی که مبتلا به دیابت هستند به کندی بهبود پیدا می کند. اگر قند خون کنترل شود انعقاد خون به راحتی انجام خواهد شد.

درمان ریشه دندان در بیماران دیابتی

یک سوال مهمی که برای افراد ممکن است به وجود آید این می باشد که چرا بیماران دیابتی در درمان ریشه دندان خود دچار مشکل می شوند؟ لازم است بدانید که تمامی درمان های دندانپزشکی به میزان قند خون بستگی دارد. اهمیت این موضوع به قدری است که اگر در آزمایش های بیمار مشخص شود که به بیماری دیابت مبتلا است تمامی عملیات پزشکی متوقف می شود و دندانپزشک سعی به درمان بیمار به روش های معمول می کند. به همین خاطر درمان ریشه دندان در بیماران دیابتی بسیار حساس است و اگر به این موضوع توجهی نشود ممکن است خطراتی جبران ناپذیری برای بیماران به وجود آید.

با این حال باز هم افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند می توانند درمان ریشه دندان را انجام دهند. این افراد به دلیل مشکلاتی که در انعقاد خون دارند باید تحت نظر بیشتر دکتر قرار گیرند و مراقبت های پزشکی بیشتری را انجام دهند. با پیشرفت علم و تکنولوژی مواد دارویی در دسترس قرار گرفته است که با مصرف آن می توان میزان قند خون را کنترل کرد.

هزینه درمان ریشه دندان در بیماران دیابتی

از دیگر سوالاتی که ممکن است برای بیماران به وجود آید این است که آیا درمان ریشه دندان در بیماران دیابتی بیشتر از بیماران معمولی است؟ پاسخ به این سوال مثبت است. دلیل افزایش هزینه این روش درمانی برای بیماران دیابتی این است که آن ها دارای شرایط خاصی هستند و برای کنترل این وضعیت هزینه بیشتری را باید پرداخت کنند. همچنین باید توجه داشت که پزشک در برابر بیماران دیابت مسئولیت بیشتری دارند. همچنین بعد از درمان ریشه ی دندان در برخی از موارد نیاز است تا بیماران از داروهای خاصی مانند آنتی بیوتیک ها و… استفاده کنند. به همین دلیل ممکن است هزینه های جانبی درمان ریشه دندان در بیماران دیابتی از سایر بیماران بیشتر باشد.

تاثیر دیابت بر درمان ریشه دندان

با توجه به بررسی های انجام شده و تحقیقاتی که بر روی بیمارانی که مجبور به انجام درمان ریشه دندان بوده اند شده است به این نتیجه رسیدیم که احتمال بروز عفونت مزمن در این افراد در مقایسه با سایر افراد بیشتر است. همچنین مدت زمان بهبودی افرادی که به بیماری های دیابتی مبتلا هستند طولانی تر از سایر بیماران است. علت این موضوع می تواند تغییر در سیستم ایمنی بدن باشد.

درمان ریشه دندان در بیماران دیابتی

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان بیماران دیابتی

بیماران دیابتی باید نکات مراقبتی بیشتری را نسبت به سایر بیماران رعایت کنند. برخی از مهم ترین این نکات عبارتند از:

  • این افراد باید هر 6 ماه یک بار برای معاینه نزد یک دندانپزشک متخصص بروند.
  • در صول مدت زمان درمان خود از داروهای ضد باکتریایی یا داروهایی که به انعقاد خون کمک می کنند استفاده کنند.
  • در صورت مشاهده خونریزی حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنند.
  • اگر دچار بوی بد دهان مداوم شوند باید حتما از دندانپزشک خود کمک بگیرند و آن ها را مطلع سازند.
  • اگر بیمار دچار تورم بیش از حد شود باید حتما دندانپزشک خود را در جریان بگذارد.

علاوه بر نکاتی که در بالا به آن ارشاره کردیم لازم است بدانید که مراقبت از دندان ها برای افرادی که درمان های مختلف در ناحیه دهان و دندان را انجام داده اند به مراتب سخت تر است؛ به ویژه افرادی که درمان ریشه دندان انجام داده اند. این افراد باید حداقل دو مرتبه در روز از مسواکی که زبان شوی هم دارد استفاده کند. زیرا با توجه به تحقیقات مشخص شده است مقدار زیادی از باکتری ها بر روی زبان جمع می شوند و جمع شدن باکتری ها ممکن است بیماران را دچار عفونت کنند. عفونت برای بیماران دیابتی بسیا خطرناک است و ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای آن ها به وجود آورد.

مشاوره بیماران دیابتی برای انجام درمان ریشه دندان با دندانپزشک

افرادی که به بیماری های دیابتی مبتلا هستند باید توجه داشته باشند که برای انجام درمان های دندانپزشکی به خصوص درمان ریشه دندان باید پزشک و دندانپزشکان در ارتباط باشند تا به راحتی به توانند شرایط را کنترل کنند. پزشک و دندانپزشک می توانند به بیمار کمک کنند تا به راحتی سطح قند خون فرد کنترل شود.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
جرمگیری دندان در مشهد

جرمگیری دندان در مشهد

در واقع جرمگیری دندان جهت پاک کردن جرم ها از روی دندان ها انجام می شود از همین رو حداقل بایستی سالی یک مرتبه برای انجام جرمگیری به دندانپزشکی مراجعه نمایید. بزاق دهان دارای املاح زیادی است که این املاح قدرت رسوب کردن را خواهند داشت که به طور معمول باقی ماندن املاح در...

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان

با پیشرفت پوسیدگی دندان و تخریب بیش از حد تاج دندان به گونه ای که مغز دندان یا پالپ دندان آسیب دیده باشد نیاز به درمان ریشه دندان خواهیم داشت به طور معمول در چنین مواقعی آسیب پالپ دندان با تحریکات همچون درد همراه خواهد بود. درمان ریشه دندان تحت عنوان درمان اندو دانتیک...

ترمیم کامپوزیت دندان در مشهد

ترمیم کامپوزیت دندان در مشهد

حفره یک گودال کوچک روی دندان است که در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شود. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که اسیدهای ناشی از باکتری ها و پلاک ها مینای دندان را تجزیه کنند. همانطور که اسیدها دندان را فرسایش می دهند، نقاط ضعفی روی دندان ایجاد می کنند که به حفره تبدیل می شوند...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 13 =

تماس با پزشک