( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دکتر یگانه موسوی زاده » دندانپزشکی کودکان » آبسه دندان و لثه کودکان

آبسه دندان و لثه کودکان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

یکی از بخش های مهم بدن کودکان ناحیه دهان و دندان و لثه او است. به همین خاطر بهداشت و سلامت او از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای دندان و لثه کودکان ممکن است به وجود آید آبسه است. آبسه نیاز به درمان فوری دارد و در صورت مشاهده علائم آن والدین باید در اسرع وقت کودک خود را نزد بهترین متخصص دندانپزشکی ببرد. در این مقاله می خواهیم در رابطه با آبسه دندان و لثه کودکان اطلاعات کامل تری در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

آبسه دندان چیست؟

به تورمی که ظاهرا شبیه به جوش می ماند و علت به وجود آمدن عفونت باکتریایی است آبسه می گویند. این عارضه در ناحیه لثه و دندان به وجود می آید که می توانیم به یکی از دردناک ترین عارضه هایی که برای کودکان در ناحیه لثه یا نقطه ای از دندان به وجود می آید اشاره کنیم. در داخل این تورم مایع چرکی وجود دارد. همانطور که به آن اشاره کردیم آبسه یک عارضه بسیار دردناک برای کودکان است به همین خاطر اقدام سریع برای انجام روش های درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به درمان این عارضه توجهی نشود ممکن است این عفونت به قسمت های دیگر لثه و دندان سرایت کند.

آبسه دندان و لثه کودکان

علائم آبسه در دندان و لثه کودکان کدامند؟

این عارضه دارای علائم متفاوتی است که در ادامه چند مورد از مهم ترین و رایج ترین آن ها را ذکر کرده ایم. اما لازم به ذکر است که اصلی ترین علامت این بیماری بروز تورم قرمز رنگ درز داخل دهان و بین دو دندان است. این تورم به راحتی قابل مشاهده است. برخی از رایج ترین علائم این عارضه عبارت است از:

  • تورم لثه و گونه
  • سفت شدن گونه
  • تغییر رنگ دندان (تیره شدن رنگ دندان)
  • ترشح چرک
  • احساس درد زیاد در ناحیه دندان و لثه
  • بد مزه شدن دهان

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که اطراف قسمتی که دچار آبسه می شود بسیار حساس است به همین خاطر هر مسئله ای می تواند او را تحریک کند مانند سرما یا گرمای بیش از حد. همچنین در برخی کودکان به این صورت است که او دیگر دردی احساس نمی کند؛ در این صورت کودک قابلیت واکنش به درد را از دست داده است.

علل بروز آبسه دندان و لثه کودکان چیست؟

بروز آبسه علل مختلفی دارد که اصلی ترین آن وجود عفونت باکتریایی است. در بروز این عارضه یک یا چند کیسه چرکی به دندان یا لثه کودکان متصل می شوند. چند مورد از دیگر علل بروز آبسه دندان در کودکان عبارت است از:

  • پوسیدگی دندان های کودکان
  • ایجاد ضربه و آسیبی که باعث می شود دندان کودک دچار شکستگی و لب پریدگی می شود. این شکستگی ها می توانند فضای مناسبی برای تجمع باکتری ها باشند.
  • دندان قروچه یا فشار بیش از حد دندان ها بر روی هم
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث بروز این عارضه شود. نکته مهم دیگری که قابل ذکر است این می باشد که هرچه تمیز کردن دندان سختر شود احتمال ابتلا به آبسه بیشتر می شود به همین خاطر است که در خیلی از موارد در قسمت دندان های عقل این عارضه بروز می کند.

تشخیص آبسه دندان و لثه کودکان به چه صورت است؟

حال موضوع مهمی که والدین باید به آن توجه کنند این است که در صورت مشاهده علائم ذکر شده فرزند خود را نزد یک متخصص دندانپزشک خوب ببرند. تشخیص این عارضه تنها توسط دندانپزشک امکان پذیر است. دندانپزشک بعد معاینه های اولیه برای اطمینان بیشتر روش های زیر را انجام می دهد:

  • عکس برداری با استفاده از اشعه های ایکس
  • سی تی اسکن، این روش به دندانپزشک کمک می کند تا میزان گشترش این مشکل را متوجه شود.
آبسه دندان و لثه کودکان

روش های پیشگیری از آبسه دندان و لثه کودکان کدام است؟

با رعایت روش های زیر می توانید از بروز این عارضه جلوگیری کنید:

رعایت منظم بهداشت دهان و دندان

یکی از نکات مهمی که باید والدین به کودکان خود از بچگی آموزش دهند رعایت منظم بهداشت دهان و دندان است. با رعایت بهداشت در این قسمت از بدن کودک دچار برخی بیماری ها نمی شود.

رعایت از رژیم غذایی مناسب

رعایت رژیم غذایی مناسب باید از کودکی برای یک موضوع قابل اهمیت باشد. والدین باید دقت کنند از مصرف بیش از حد شیرینی جات کودکان خود جلوگیری کنند. استفاده بیش از اندازه از شیرینی جات می تواند باعث بروز پوسیدگی دندان کودکان شود.

فلورایدتراپی

استفاده مرتب در فواصل منظم از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از دهانشویه های مخصوص و مناسب کودک می تواند به بهداشت دهان و دندان آن ها کمک کند.

مراجعه منظم به دندانپزشک

علاوه بر پیشگیری از بروز آبسه دندان و لثه کودکان لازم است که کودکان در فواصل زمانی معین و مناسب به دندانپزشک مراجعه کنند تا دندان های آن ها معاینه شود و در صورت بروز مشکل احتمالی سریع تر تشخیص داده شود.

درمان آبسه دندان و لثه کودکان

موضوع مهم در بروز این مشکل درمان سریع و به موقع آن است. انتخاب بهترین روش درمانی توسط دندانپزشک انجام می شود زیرا او اشراف کامل بر میزان گسترش و نحوه درمان دارد. همچنین انتخاب بهترین روش درمانی به عوامل مختلفی مانند میزان گسترش و محل بروز آن بستگی دارد. روش های زیر از رایج ترین روش های تجویز شده توسط دندانپزشکان برای درمان آبسه دندان و لثه کودکان است.

مصرف آنتی بیوتیک

مصرف آنتی بیوتیک برای کنترل درد به وجود آمده و جلوگیری از گسترش یافتن عفونت است. اگر عفونت به قسمت های دیگر دهان و دندان کودکان منتقل شود دندانپزشک مصرف آنتی بیوتیک را پیشنهاد می دهد.

برش آبسه

این روش درمانی زمانی انجام می شود که بروز آبسه در مرحله اول خود باشد و عفونت موجود خیلی گسترش نیافته است. در این مرحله دندانپزشک بر روی آبسه برشی ایجاد می کند و چرک موجود را تخلیه می کند تا عفونت به قسمت های دیگر دهان منتقل نشود.

عصب کشی (درمان ریشه دندان)

عصب کشی یا همان درمان ریشه دندان از دیگر روش های درمانی برای آبسه دندان و لثه کودکان است. در این روش درمانی دندانپزشک برای جلوگیری از گسترش عفونت به قسمت های دیگر دهان، دندان کودک را عصب کشی می کند.

کشیدن دندان

متاسفانه این روش درمانی زمانی انجام می شود که دندان کودک به طور کامل آسیب دیده باشد و برداشتن عفونت با استفاده از برش و عصب کشی امکان پذیر نباشد.

انجام روش های خانگی

برخی روش های درمانی خانگی هستند که می توانند تنها تسکینی برای درد کودکان باشند. بعضی از آن ها عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس یخ می تواند میزان التهاب به وجود آمده را کاهش دهد.
  • استفاده از سیر می تواند میزان التهاب و عفونت را کاهش دهد.
  • شستشو دهان و دندان با آب نمک گرم میزان آلودگی داخل دهان را کاهش می دهد.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
درمان ریشه دندان کودکان

درمان ریشه دندان کودکان

دندان های شیری همانند دندان های دائمی دارای ریشه، تاج، عروق خونی و اعصاب و در واقع پالپ دندان است. هنگامی که دندان شیری دچار پوسیدگی شود و با پیشرفت پوسیدگی به مرور زمان می تواند پالپ یا عصب دندان را درگیر نماید. مشکلات دندانی، دندان شیری همانند دندان دائمی قابل درمان...

کیست رویشی در کودکان

کیست رویشی در کودکان

گاهی اوقات پیش می آید که والدین بر روی لثه فرزند خود یک تورم به شکل کیست مشاهده می کنند که سیاه رنگ است. این موضوع می تواند والدین را بسیار نگران کند و همش به دنبال پیدا کردن دلیل بروز این عارضه باشند. به این توده ها کیست های رویشی می گویند. در این مقاله می خواهیم...

فلورایدتراپی چیست؟

فلورایدتراپی چیست؟

پوسیدگی دندان یکی از عارضه هایی است که احتمال بروز آن در کودکان بسیار است. از علل اصلی بروز این مشکل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. به همین خاطر است که امروزه بسیار توصیه می شود که درست ترین روش های رعایت بهداشت دهان و دندان را والدین به کودکان خود آموزش دهند....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 13 =

تماس با پزشک