( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

کیست رویشی در کودکان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

گاهی اوقات پیش می آید که والدین بر روی لثه فرزند خود یک تورم به شکل کیست مشاهده می کنند که سیاه رنگ است. این موضوع می تواند والدین را بسیار نگران کند و همش به دنبال پیدا کردن دلیل بروز این عارضه باشند. به این توده ها کیست های رویشی می گویند. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در رابطه با کیست هایرویشی در کودکان در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

کیست رویشی در کودکان

اغلب کیست های رویشی در کودکان آبی رنگ یا سیاه رنگ است که بر روی لثه کودکان بروز می کند. این عارضه ممکن است برای کودکانی که در سن رشد هستند به وجود آید که یک موضوع طبیعی است. این کیست ها بیضی شکل هستند که با یک پوست کلفت پوشیده شده اند. در این کیست ها مایع زرد رنگ چرکی مانند است. اغلب این کیست ها در فک بالا ایجاد می شوند. همچنین این کیست ها را بیشتر در دندان های پیشین، آسیاب می بینید.

کیست دندانی در کودکان

برخی والدین این کیست ها را آبسه می پندارند. اما باید توجه داشت که آبسه با این کیست های رویشی متفاوت هستند. آبسه با درد و تورم همراه است اما کیست های رویشی الزاما عفونی نمی باشند در صورتی که آبسه ها عفونی می باشند.

انواع کیست های رویشی در کودکان

این کیست ها دارای انواع مختلفی هستند که تشخیص به موقع آن ها بسیار اهمیت دارد. انواع کیست های رویشی شامل موارد زیر می شوند:

  • کیست های اولیه (کراتوسیست): کیست های اولیه کیست هایی هستند که اغلب قبل از رویش کامل دندان ها بروز می کند.
  • کیست های رویشی: کودکانی که در حال دندان دراوردن هستند اغلب دچار این نوع کیست ها می شوند. در حالت کلی بروز این نوع کیست ها در کودکان بین 7 الی 10 سال بیشتر مشاهده می شود.
  • کیست پاردنتال: نام دیگر این نوع کیست ها رترومولار است. این نوع کیست ها اغلب در فک پایین به وجود می آیند.
  • کیست های ریشه ای: نام دیگر این نوع کیست ها رادیکولار است. کیست های ریشه ای جزو کیست های مزمن محسوب می شوند که با التهاب همراه هستند.

کیست رویشی در کودکان خطرناک می باشد؟

یک سوال بسیار مهمی که برای افراد به ویژه برای والدین به وجود می آید این است که این کیست های دندانی خطرناک هستند؟ این عارضه اغلب قبل از رویش دندان ها برای کودکان به وجود می آید که همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم این عارضه طبیعی و قابل درمان است و جای نگرانی برای والدین وجود ندارد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که این کیست ها انواع مختلفی دارند و به موقع برای تشخیص نوع آن ها باید کودک خود را برای معاینه نزد دندانپزشک ببرید. زیرا ممکن است نوع این کیست ها متفاوت و عفونی باشد که عدم توجه به درمان آن ها می تواند برای کودک خطرناک باشد. پس توصیه می شود در صورت مشاهده این کیست ها حتما به بهترین دندانپزشک مراجعه کنید.

کیست رویشی

علائم بروز کیست های رویشی در کودکان

علائم بروز کیست های رویشی در کودکان عبارتند از:

  • احساس درد در ناحیه دهان و دندان
  • ایجاد مشکل در خوردن و جویدن مواد غذایی
  • احساس سنگینی در ناحیه لثه ها
  • تب
  • احساس ضعف
  • التهاب
  • عفونت
  • قرمزی

علل بروز کیست های ریشه ای

عوامل مختلفی باعث بروز این مشکل می شوند که برخی از مهم ترین آن ها عبارت است از:

پوسیدگی دندان ها

 یکی از مهم ترین دلیل های بروز این عارضه پوسیدگی دندان ها است. اگر به رعایت بهداشت دهان و دندان کودک توجه نشود دندان های کودک دچار پوسیدگی می شوند و این کیست ها در ناحیه لثه به وجود می آیند.

عفونت

از دیگر علل بروز این مشکل در کودکان بروز عفونت است. هنگامی که کانال های دندانی کودکان عفونی می شوند کیست ها به وجود می آیند. علل بروز عفونت در کانال های دندانی کودکان عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان است.

ایمنی بدن پایین

کودکانی که به هردلیلی ایمنی بدن پایینی دارند بیشتر در مواجه بروز این کیست ها هستند. همچنین بدن برخی کودکان در مقاله با عفونت نمی توانند مقابله کنند.

ایجاد ضربه

یکی دیگر از علل بروز کیست های رویشی در کودکان ایجاد ضربه به دندان ها و فک آن ها است. برخی ضربه ها ممکن است لثه ها آسیب ببیند و مقاومت خود را در برابر هر ناهنجاری از دست بدهند که همین موضوع می تواند باعث پیدایش کیست ها شود.

بیماری های مزمن

برخی کودکان هستند که دارای بعضی بیماری های مزمن مانند سینوزیت، رینیت و … می باشند. این کودکان بیشتر در مواجه بروز کیست ها هستند.

التهاب در ناحیه پریودنتال

بعضی کودکان به دلیل های متخلف مبتلا به التهاب در ناحیه پریودنتال هستند. این کودکان ممکن هستند در مواجه بروز کیست ها قرار بگیرند.

بیماری های لثه ای

بعضی کودکان به صورت مادرزادی یا به دلیل های مختلف مبتلا به بیماری های پرودنتال (بیماری های لثه ای) هستند. احتمال بروز کیست های رویشی در این کودکان زیاد است.

نکته مهمی که باید به آن توجه کردم این است که موارد ذکر شده فوق از علل ایجاد کیست های اطراف ریشه دندان هستند که از کیست رویشی متفاوت هستند و بایستی برای تشخیص این دو به دندانپزشک مراجعه نمود چون این موارد نیاز به درمان و حذف علت دارند.
در حالیکه کیست های رویشی اغلب نیازی به درمان خاصی ندارند و در اثر ضخیم بودت بافت لثه روی دندان شیری و یا ضربه ایجاد می شوند.

درمان کیست های رویشی در کودکان

همانطور که بارها در این مقاله به آن اشاره شده است کیست های رویشی نیازی به درمان خاصی ندارند و به مرور زمان بهبود می یابند. اما برای درمان این مشکل باید فرزند خود را به بهترین دندانپزشک ببرید. همچنین دندانپزشک در صورت لزوم برای درمان این کیست ها یک برش روی کیست ایجاد می کند تا بار تخلیه مایع فشار برداشته شود و دندان به سرعت رویش یابد. این جراحی بسیار ساده است و تحت بی حسی موضعی و بدون درد انجام می شود.

کیست رویشی

عوارض کیست های رویشی در کودکان

درست که این کیست ها بی خطر و قابل درمان هستند اما اگر به درمان این کیست ها توجهی نشود ممکن است عوارضی برای کودک به وجود آورد که برخی از رایج ترین آن ها عبارت است از:

  • به مرور زمان این کیست ها می توانند موجب تحلیل رفتن استخوان شوند.
  • ممکن است موجب بروز بی حسی در ناحیه لثه و فک شوند.
  • موجب کج شدن و خورد شدن سایر دندان ها می شوند.
  • ممکن است به مرور زمان کیست ها عفونی شوند.
  • موجب برهم زدن عملکرد عادی و نرمال فک می شوند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
درمان ریشه دندان کودکان

درمان ریشه دندان کودکان

دندان های شیری همانند دندان های دائمی دارای ریشه، تاج، عروق خونی و اعصاب و در واقع پالپ دندان است. هنگامی که دندان شیری دچار پوسیدگی شود و با پیشرفت پوسیدگی به مرور زمان می تواند پالپ یا عصب دندان را درگیر نماید. مشکلات دندانی، دندان شیری همانند دندان دائمی قابل درمان...

آبسه دندان و لثه کودکان

آبسه دندان و لثه کودکان

یکی از بخش های مهم بدن کودکان ناحیه دهان و دندان و لثه او است. به همین خاطر بهداشت و سلامت او از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای دندان و لثه کودکان ممکن است به وجود آید آبسه است. آبسه نیاز به درمان فوری دارد و در صورت مشاهده علائم آن والدین...

فلورایدتراپی چیست؟

فلورایدتراپی چیست؟

پوسیدگی دندان یکی از عارضه هایی است که احتمال بروز آن در کودکان بسیار است. از علل اصلی بروز این مشکل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. به همین خاطر است که امروزه بسیار توصیه می شود که درست ترین روش های رعایت بهداشت دهان و دندان را والدین به کودکان خود آموزش دهند....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − پنج =

تماس با پزشک