( مطب اول ) 05138432060

( مطب دوم ) 05138443160
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

بازسازی استخوان فک

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

به کلیه ی جراحی هایی که به منظور تقویت و ساخت استخوان فک  انجام می شود تا ایمپلنت بر روی فک بیمار قابل اجرا باشد را بازسازی استخوان فک می گویند. تحلیل استخوان بعد از کشیدن دندان از رایج ترین عوارضی است که در استخوان فک بعد از اینکه دندانی کشیده می شود رخ می دهد. اگر بیمار برای کاشت ایمپلنت اقدام کند لازم است تا ابتدا استخوان فک بازسازی شود و سپس ایمپلنت انجام گردد. در این مقاله به بررسی روش های بازسازی استخوان فک می پردازیم.

تحلیل استخوان فک

استخوان فک از دندان های فک حمایت و پشتیبانی می کند، اما گاهی به دلایل مختلف از جمله از دست دادن دندان و بیماری های لثه ای ممکن است تحلیل رود و نتواند این وظیفه را به درستی انجام دهد. برای انجام ایمپلنت های دندان لازم است تا قبل از کاشت ایمپلنت با دندانپزشک متخصص مشورت شود و بازسازی استخوان تحلیل رفته انجام گردد. چرا که استخوان باید از پایه ایمپلنت همانند ریشه ی دندان طبیعی حمایت کند. این اقدام در حفظ ایمپلنت دندان بسیار اهمیت دارد.

روش های بازسازی استخوان فک

برای بازسازی استخوان فک روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط بیمار این روش توسط دندانپزشک متخصص انتخاب می شود. این روش ها عبارتند از :

پیوند اتوگرافت

پیوند پودر استخوان به همراه مش تیتانیومی

پیوند پودر استخوان به همراه پین داخل استخوان

پیوند پودر استخوان به تنهایی

کاربردهای پیوند استخوان

1.حفظ دندان ها: هنگامی که بیماری لثه باعث از بین رفتن استخوان فک شده اما دندان ها سالم باشند و تنها شل شوند می توان از بازسازی استخوان اطراف دندان ها از طریق پیوند استخوان استفاده کرد و با این روش دندان ها را حفظ نمود.

2. کشیدن دندان ها: بعد از کشیدن دندان برای جلوگیری از ایجاد حفره و تحلیل استخوان فک از پودر استخوان استفاده می کنند تا بیماران بتوانند در صورت تمایل بعدها دندان کشیده شده را با ایمپلنت جایگزین کنند.

3.ایمپلنت دندان ها: برای ایمپلنت دندان لازم است تا استخوان فک استحکام خوبی داشته باشد در غیر این صورت با روش های پیوند استخوان، مقاومت لازم به استخوان فک تحلیل رفته بازگشته و امکانم انجام ایمپلنت فراهم می شود.

کاربرد-های-پیوند-استخوان

پیوند اتوگرافت

این پیوند در مواردی استفاده می شود که تخریب استخوانی به طور وسیعی باشد. در این روش بازسازی استخوان با پیوند استخوان از خود فرد انجام می شود. برای پیوند از نقاط مختلف از جمله زاویه ی فک پایین بیمار، به دلیل تعداد زیاد استخوان استفاده می گردد.

از جمله ی محاسن این روش این است که امکان رد پیوند بسیار کم بوده و هزینه ی مواد مصرف و پودر استخوان برای بیمار کمتر می شود.

معایب این روش این است که بیمار مجبور است دو عمل جراحی را تحمل کند و زمان جراحی دو برابر می شود. از معایب دیگر این روش این است که استخوان گرفته شده از این ناحیه بسیار متراکم بوده و نفوذ خون و سلول های استخوانی به درون آن ممکن نیست به همین دلیل امکان دارد پیوند با شکست مواجه شود. از معایب دیگر این روش این است که نیاز به بازکردن دوباره ی محل پیوند برای خارج کردن پیچ های نگه دارنده می باشد.

بازسازی استخوان به همراه مش تیتانیومی

روش دیگر برای نگه داشتن پیوند استخوانی مش تیتانیومی می باشد. تیتانیوم نه تنها برای بدن حساسیت زا نیست بلکه استحکام لازم را نیز دارد. این ماده از جنبس ایمپلنت ها می باشد. این شیوه ی درمانی زمانی استفاده می شود که تخریب به حدی گسترده باشد که نتوانیم استخوان کافی از فک تهیه کنیم و یا نخواهیم جراحی دومی برای پیوند بازسازی استخوان داشته باشیم.

در این روش بازسازی استخوان، مش تیتانیومی را به شکل مورد نظر و درستی که قرار است استخوان به شکل باشد در آورده و به استخوان پیچ می کنیم. سپس درون آن را با پودر استخوان پر می کنیم.

از جمله ی محاسن این روش می توان به نداشتن جراحی دوم از نقطه ای دیگر و امکان انجام آن برای نواحی وسیع تخریب شده اشاره کرد.

معایب این روش گران بودن مش تیتانیومی و نیاز دوباره برای خارج کردن مش بعد از ساخته شدن استخوان است. به علاوه به دلیل آن که در این روش باید مش تیتانیومی را از زیر لثه خارج کرد و بعد ایمپلنت را قرار داد، دیگر از روش ایمپلنت پانچی نمی توان استفاده کرد.

ترکیب پیچ و پودر استخوان

برای این که پودر استخوان گذاشته شده، در محلی که تحلیل استخوانی رخ داده، از هم نپاشد و شسته نشود از چند پیچ تیتانیومی کوچک که ارتفاع لازم استخوان بازسازی شده را ایجاد می کند، استفاده می شود. این پیچ ها مثل پایه عمل می کنند.

از معایب این روش این است که جراحی دوم لازم است تا این پیچ ها بعد از بازسازی استخوان و ساخته شدن استخوان از آن خارج شود.البته در برخی مواقع می توان این پیچ هارا با کمک لیزر دندان ار روی لثه خارج نمود و جراحی دوم را حذف کرد و سپس کاشت ایمپپلنت را انجام داد.

پودر استخوان به همراه ایمپلنت

در این روش ابتدا دندانپرشک متخصص ایمپلنت ها را در مکان مناسب خود در استخوان قرار داده و سپس پودر استخوان را در اطراف ایمپلنت می ریزد. در این روش ایمپلنت ها خود نقش همان پیچ ها و یا نگه دارنده ها را داشته و فرم بازسازی استخوان به هم نمی خورد.

از محاسن این روش ارزان بودن و سریع بودن آن است. به علاوه دیگر نیازی به جراحی دوم نیست و در یک جلسه هم ایمپلنت گذاشته شده و هم بازسازی صورت می گیرد. در این روش از بازسازی استخوان درد و التهاب و ورم بسیار تاچیز بوده و یا وجود ندارد.

مشکلی که این روش دارد این است که پودر استخوان به تنهایی و بدون پشتیبانی ایمپلنت دندان از هم پاشیده و شسته می شود.

پودر-استخوان-به همراه-ایمپلنت

بعد از پیوند های استخوان چه مراقبت هایی لازم است؟

  1. بعد از پیوند استخوان برای شما آنتی بیوتیک تجویز می شود که لازم است تحت نر پزشک استفاده شود.

2.گاهی بعد از جراحی نیاز به مسکن است در صورت تجویز مسکن استفاده به موقع از آن طبق دستور پزشک ضروری است.

3. در صورت داشتن کبودی استفاده از کمپرسور آب سرد برای بیماران توصیه می شود.

4. استفاده از دهان شویه کلرهگزید برای بیماران بعد از پیوند استخوان توصیه می شود.

6. بسته به نوع جراحی بخیه های پیوند استخوان بین یک تا دو هفته در دهان باقی می ماند.

7.تا بیست و چهار ساعت از مسواک زدن بر ناحیه جراحی شده پرهیز کنید

8. از مایعات و مواد نرم خوارکی استفاده کنید.

9. از سیگار کشیدن در این مدت پرهیز کنید.

قیمت بازسازی استخوان فک چقدر است؟

هزینه بازسازی استخوان فک بسته به میزانی که فک تحلیل رفته است و یا دچار آسیب دیدگی شده است، نوع روش بازسازی استخوان فک و مهارت پزشک متخصص بستگی دارد.

آیا بازسازی استخوان فک دردناک است؟

خیر بازسازی استخوان فک در صورتی که تحت نظر پزشک ماهر انجام شود و در صورت مصرف داروهای مسکن مطابق دستور پزشک دردناک نخواهد بود. ممکن است پزشک متخصص داروهای تزریقی استروئیدی برای بیمارانی که احتمال درد بالایی را دارند را تجویز کند. اما در هر صورت درد شدیدی را احساس نخواهید کرد. به علاوه پزشک متخصص در هنگام عمل جراحی بی حسی موضعی به محل جراحی تزریق می کند تا بیماران هیچ گونه دردی را احساس نکنند.

کلام آخر

به طور کلی می توان گفت که برای ایمپلنت و جایگزینی دندان باید استخوان فک استحکام کافی داشته باشد. برای این منظور پزشک متخصص استحکام فک بیمار را بررسی کرده و در صورتی که به هر دلیلی توانایی ایمپلنت را نداشته باشد ابتدا با روش های گفته شده در مقاله بالا استخوان فک را استحکام می بخشد و سپس ایمپلنت را انجام می دهد.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
کامپوزیت دندان در بارداری

کامپوزیت دندان در بارداری

ما در این نوشتار قصد داریم تا در مورد کامپوزیت دندان در بارداری، عواقب و مشکلاتی که می تواند به همراه داشته باشد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. دقت داشته باشید که زیبایی دندان ها امروزه دغدغه بسیای از افراد است از همین رو خیلی از خانم ها ممکن است در دوران...

هزینه کامپوزیت دندان در مشهد سال (1403)

هزینه کامپوزیت دندان در مشهد سال (1403)

در تعیین هزینه کامپوزیت دندان، ترکیبی از عوامل مختلف مانند منطقه جغرافیایی، دستمزد دندانپزشک، تخصص و مهارت، مارک کامپوزیت و... تاثیرگذار هستند. ولی تعیین هزینه دقیق کامپوزیت نیاز به بررسی حضوری توسط دندانپزشک دارد چون وضعیت دندان هر فرد با فرد دیگر متفاوت است پس همین...

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت‌ها تحت تأثیر عواملی مانند مراقبت، نوع استفاده، روش نصب کامپوزیت، میزان تجربه پزشک و ... بستگی دارد. مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر طول عمر کامپوزیت‌ها، روش‌های بهبود ماندگاری و ارائه راهکارهای عملی برای استفاده بهینه از این ماده ترمیمی می‌پردازد....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 12 =

تماس با پزشک